onsdag 31 juli 2013

Kycklingpaj med mango

Hej! Idag tänkte jag tipsa om en krämig, smakrik och god kycklingpaj. Ta det försiktigt med sambal om man inte vill ha det så starkt, går även att utesluta helt men jag tycker det var gott med lite hetta. Det här receptet är anpassat efter en stor pajform. Har man ingen sådan går det bra med en vanlig oval/rektangulär ugnsform eller så kan man ta 2 mindre pajformar. Jag gjorde pajen för ett tag sedan lite på känn så jag har inte receptet uppskrivet och jag vill därför reservera mig liiite när det gäller mängden grädde. Men testa er fram så blir det nog bra!


Kycklingpaj med mango  ca 7-8 port

Pajdeg:
5 dl vetemjöl
175 g smör
nån msk kallt vatten

Fyllning:
3 kycklingfiléer
salt,peppar
curry
paprikapulver
1 liten gul lök
2 paprikor
2½ msk vetemjöl
1-2 tsk sambal oelek
1 msk kycklingfond
ca 1 dl mango chutney
ca 3-4 dl matlagningsgrädde
1 dl tärnad mango
1 liten burk majskorn
körsbärstomater
ca 2 dl riven ost

Hacka samman mjöl och smör till pajdegen i en matberedare. När det är smuligt häller man i lite vatten åt gången medan maskinen kör. Häll bara i så pass att degen går ihop. Tryck ut i en stor pajform och ställ den i kyl, helst 1 timme. Nagga sedan och förgrädda i 200 grader i ca 15 min.

Skär kycklingen i små bitar och stek tillsammans med kryddor. Ta upp kycklingen och stek grönsakerna som tärnats. Tillsätt kycklingen igen och strö över mjöl. Rör om noga och tillsätt fond, sambal, mango chutney och grädde. Låt det koka ihop till en tjock stuvning. Rör ner mango (fryst går bra) och majs. Smaka av och häll stuvningen i pajskalet. Dela tomaterna och fördela dom över pajen. Strö över ost och grädda i 225 grader tills den fått fin färg, ca 10-15 min.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar