tisdag 2 oktober 2012

Vridna ostpinnar till soppa eller tilltugg

Dessa goda ostpinnar bakade jag förra veckan som ett tillbehör till en soppa, men de passar minst lika bra som ett drinktilltugg eller på en buffé. Använd gärna en god lagrad ost som ger mycket smak. Jag gjorde de ganska små och fick ut ca 20 st på en halv sats och la även till 1 msk chiafrön. 

Ostpinnar till soppa eller tilltugg  ca 30-40 st

1 paket jäst (50g)
3 dl vatten (37 grader)
½ tsk salt
ca 6-8 dl vetemjöl
ev 2 msk chiafrön
2 dl finriven ost

Pensling:
1 ägg
sesamfrön
flingsalt

Lös jästen i vattnet och tillsätt salt, chiafrön och mjöl. Arbeta degen väl så den blir smidig. Låt den jäsa övertäckt i ca 30 min. Ta upp degen på mjölat bord och kavla ut till en stor fyrkantig platta. Strö på osten på nedre halvan och vik den andra delen över. Platta till så osten "fastnar" i degen. Skär i remsor och dela sedan varje remsa i 2, men låt den hålla ihop i övre änden. Tinna remsorna först om varann som en fläta och sen hela remsan några varv. Det ska bli ganska långa smala skruvar. Placera de på plåt med bakplåtspapper, täck över och jäs i 20 min. Pensla de med uppvispat ägg och strö på sesam och flingsalt. Grädda i 225 grader i ca 10-12 min, eller tills de fått fin ljusbrun yta. Servera de nygräddade, lite ljumna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar