tisdag 12 februari 2013

Semlor

Idag är det fettisdagen!!! Ett måste ju faktiskt semlor, eller hur?! I går bakade jag därför riktigt goda semlor som vi tjuvsmakade på. Har ni möjlighet att baka er egna kan jag varmt rekommendera det. Det här receptet är enkelt och tar inte allt för lång tid att göra.


Semlor  ca 15 st

50 g jäst för söt deg
50 g smör
5 dl mjölk
1 1/4 dl kesella
1 dl vit sirap
en nypa salt
2 tsk nystött kardemumma
ca 8-9 dl vetemjöl special gärna manitoba mjöl

Pensling:
1 äggula
nån msk mjölk

Fyllning:
200 g mandelmassa
inkråm från bullarna
lite mjölk
3 dl vispgrädde
florsocker

Smula jästen i en degbunke. Värm mjölk och smör till 37 grader. Lös jästen med vätskan och tillsätt kesella, sirap, salt och kardemumma. Tillsätt sedan mjöl lite i taget till en smidig deg, men inte för kompakt. Låt den jäsa övertäckt i ca 30 min. Ta upp degen på mjölat bord och knåda det lätt. Dela upp i lika stora bitar. Blir 15 normalstora, men man gör den storlek man vill. Lägg de på plåt med bakplåtspapper, täck över och jäs i ca 30 min till. Vispa ihop äggula och lite mjölk och pensla bullarna med det. Grädda de i 225 grader mitt i ugnen i ca 6-8 min.


Låt de kallna under bakduk. Skär eller klipp upp ett lock och gröp ur bullarna lite. Riv mandelmassan och blanda med inkråmet från bullarna och tillsätt lite mjölk. Börja med nån msk. Vipa det med elvisp till en slät massa som inte ska vara varken för fast eller för lös, reglera med mjölk efter eget tycke. Fyll bullarna med massan, vispa grädden och spritsa ut den. Toppa med locket och pudra över florsocker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar