måndag 14 januari 2013

Torsk i ugn med hummersås

Måndag, ny vecka och nya möjligheter....eller? Har varit på möte på försäkringskassan i hopp om att få lite klarhet i vad jag ska till att börja göra nu när min sjukskrivning går ut. Men jag är lika frågande som innan och verkar inte få veta något förrän nästa måndag! 

Ett tips på en riktigt god och lättlagad vardagsmiddag har jag i alla fall åt er. Fisk är något de flesta av oss äter alldeles för sällan. Vi äter det oftast 1 gång i veckan, ibland 2 men rekommendationerna säger hela 3 gånger i veckan. Svårt att komma upp till, men denna gratäng kanske kan vara något som förbättrar oddsen lite....

Torsk i ugn med hummersås  3 port

1 pkt torskblock 400g
salt, peppar
1½ dl creme fraiche (8%)
1 msk hummerfond
1½ dl skalade räkor
dill
½ dl riven ost (17%)

Tina och dela torskblocket i 3 bitar och lägg de i en ugnsform. Salta och peppra lätt. Blanda samman creme fraiche, hummerfond räkor och dill. Fördela det över fisken och strö på lite riven ost. Gratinera i 200 grader i ca 20 min eller tills fisken är helt genomklar. 

Receptet kommer från viktväktarna men är omgjort lite. Följer man inte vv kan man med fördel ta vanlig creme fraiche. Men detta har blivit en riktig favoritfiskrätt för mig! Servera med potatis och broccoli. 

Källa: Viktväktarna 4,5 points/port


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar