onsdag 30 januari 2013

Blåbärsris typ "risifrutti"

Hej på er! Hoppas ni haft en bättre start på dagen än vad jag fick. Skulle på riktigt börja min arbetsträning kl 07 i morse men kl 05 ringde telefonen från lassa att Lars mormor var dålig, så det blev iväg dit direkt och jag var tvungen att ringa och säga att jag inte kunde komma på jobbet. Som tur var repade hon sig riktigt bra och vi kunde åka hem vid 10. Håller nu tummarna för att den formkurvan fortsätter att gå uppåt!

Dagens recept är en viktväktar-variant på risifrutti kan man säga. Perfekt att förbereda kvällen innan som en snabb frukost eller att som ett ordentligare mellanmål eller kvällsfika. Här har jag smaksatt med blåbär men det går lika bra med jordgubb eller hallon eller blandade bär.

Blåbärsris 1 port

3/4 dl kokt grötris
2½ dl smaksatt lättyoghurt
bär

Blanda det kalla riset med yoghurten och toppa med färska eller frysta tinade bär.

Grötriset kokar man bara i vatten tills det mjuknar. Jag kokade 1 dl i ca 2½ dl vatten. Jag pytsade på lite extra vatten när det kokade in och smakade när jag tyckte det var lagomt mjukt. Det riset räckte till 4 port.

Källa: Viktväktarna 3,5 points/port



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar