måndag 29 augusti 2011

VB-ostfyllda färsbiffar med karl-johansvampsås och mandelpotatis

Detta blev det alltså till middag igår. Lyxigt värre måste jag medge.... och super-duper-gott!!! Var på matfesten på dan och handlade hem färsk karl-johansvamp, färska morötter i både orange och vitt och färsk mandelpotatis. Till biffarna använde jag kalvfärs men brukar oftast göra de på älgfärs, nötfärs funkar också.
 VB-ostfyllda färsbiffar  4port

500g färs av älg,kalv eller nöt
2 msk potatismjöl
1 ägg
mjölk eller grädde
1 msk kalvfond
1 msk riven gul lök
salt,peppar
vb-ost i bitar

Blanda färs med potatismjöl, ägg, fond, lök, salt och peppar. Späd med mjölk eller grädde till lagom konsistens. Dela färsen i 8 delar. Forma en platt biff, lägg dit en ostbit och forma en bullig biff. Stek biffarna i smör tills de fått fin färg. Efterstek i ugnen 150 grader ca 15 min tills de är genomstekta. 
 Karl-johansvampsås

ca 300g karl-johansvamp
1 msk fin-finhackad gul lök
smör
2 msk vetemjöl
4 dl grädde/mjölk
fond (jag hade kycklingfond)
salt, peppar
soja

Skär svampen i bitar och stek i smör tillsammans med löken. Strö över mjöl och späd med grädde och/eller mjölk. Smaka av med fond (jag gillar kycklingfond i såser eftersom den är ganska mild i smaken och är en bra smakförstärkare och passar till det mesta), salt och peppar. Droppa ner lite soja för färgens skull. 
Biffarna serverade med sås, mandelpotatis, lättkokta morötter och en klick gelé. Otroligt gott!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar