onsdag 3 mars 2021

Hemmagjord majonnäs med dill och citron

Gårdagens middag blev stekt laxfilé, stekta grönsaker, grönkålssallad och en hemmagjord majonnäs med dill och citron. Sååå himla gott och enkelt! Jag har aldrig varit jätteförtjust i majonnäs, men denna blir något helt annat än köpta varianter som man tänker på. Rekommenderas varmt och vill man ha annan smaksättning går det jättebra! 
HEMMAGJORD MAJONNÄS MED DILL OCH CITRON TILL LAX  4-6 port 

1 helt ägg 
1 tsk dijonsenap 
2 msk pressad citron 
Salt, svartpeppar 
2 dl neutral olja tex raps 
Hackad dill 
Rivet citronskal 

Tänk på att ingredienserna bör ha samma temperatur. Jag brukar lägga fram allt på köksbänken någon timme innan eller över natten om jag vill göra den på morgonen. 

Knäck ägget i en mixerkanna och tillsätt dijonsenap, citron, salt och peppar. Jag brukar inte mäta salt och peppar utan kör bara några varv med kvarnen men börja med mindre och smak av senare. Häll på oljan och sätt ner stavmixern och håll den ner mot botten och kör tills det börjar tjockna då lyfter man försiktigt upp tills allt är ihopmixat till en krämig majonnäs. Smaka sedan av med salt och peppar, hackad dill och citronskal. Ev mer citronsaft också. Jag gillar den när det är ganska mycket syra, men det är ju en smaksak. 
Vill man göra en neutral majonnäs eller kanske aioli eller chili majonnäs så kan man använda grunden av detta recept. Då kan man med fördel ta 1 msk citronsaft. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar