onsdag 19 september 2012

Mammas marängtårta i långpanna

Idag är ingen vanlig dag för det är Lars födelsedag....:) Så dagen till ära har vi ju såklart firat med tårta, för vad är en födelsedag utan tårta?! Det här typ världens godaste tårta. Jag har tidigare lagt ut ett recept på denna, men det här receptet kommer från mamma och är ännu godare! Botten blir lite högre och hela tårtan lite maffigare och godare. Tårtan kallas också herrgårdstårta, glömmingetårta, pinocciotårta och brittatårta. Supergod är den i alla fall!

Mammas marängtårta i långpanna  ca 10-12 bitar

sockerkaksbotten:
200 g smör
2 dl strösocker
4 äggulor
3 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1½ dl mjölk

maräng:
4 äggvitor
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
mandelspån

fyllning:
3-4 dl vispgrädde
nån msk strösocker
1-2 tsk vaniljsocker
bär

Vispa mjukt smör och socker fluffigt. Vispa ner 1 äggula i taget. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner växelvis med mjölken. Klä en långpanna med bakplåtspapper och smörj det väl. Bre sedan ut smeten. Vispa äggvitor till hårt skum och vispa ner lite socker och vanilj åt gången. Bre ut marängen på sockerkakssmeten och strö på mandelspån. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 20-30 min. Känn med sticka när botten är genomgräddad. Lägg ev över ett bakplåtspapper mot slutet så marängen ej blir för mycket gräddad.


Låt botten svalna och dela den sedan på mitten. Lägg ena delen på en bricka. Vispa grädde med socker och vanilj och bre ut på botten. Fördela bär över. Färska är godast men det går jättebra med frysta tinade också, men låt de gärna rinna av lite innan. Lägg andra botten över. 

Bottnarna kan vara lite svårhanterliga, men om man lägger de i frysen en stund innan man ska montera ihop tårtan så går det superbra! Man kan även förbreda tårtan långt innan och förvara den i frysen, utan fyllning alltså.
Godaste tårtan som dessutom räcker till många!
Födelsedagskillen själv, med nya SAIK-tröjan som han fick i  present av mig. Invigs på lördag.....



29 kommentarer:

  1. Hur stor är en långpanna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju den som följer med ugnen som jag använder. Jag har en standarstorlek till en 60 cm ugn. Mamma har en 70 cm ugn och det funkar lika bra det! Måtten är ca 30X40 cm.

      Radera
  2. Hej!
    Jag har provat och gjort det du beskrivit men det gick inte. Det blev inte inte fin som din på bilden! Fattar inte varför! Får man Grädda marängen skilda av gula botten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men så tråkigt att höra...vad var det som inte blev som det skulle? Om det var marängen så är det ju såklart viktigt att man har absolut ren visp och bunke som alltid när man ska göra maräng så den blir ordentligt hård och fluffig. Sen bör man också tänka på att vara lite försiktig när man brer på marängen så den inte blandas med smeten så mycket. Man ska inte grädda dom skilda åt utan det ska gå bra. Har alltid lyckats bra för mig! Hör gärna av dig igen om vad som blev fel så kanske jag kan hjälpa dig bättre. :-)

      Radera
  3. Hej kära vännen!
    Tack att du hörde av dig och hjälper mig! Jag har ätit maräng tårta hos en kompis och tänkte prova, men det blev som har beskrivit. Men jag provar en gång till och försöker vara försiktigt med marängen som du sa. Men jag tycker att problemet är i spisen eftersom det värmas extra och inte blir som det ska! Din tårta ser ut så smasken jag ska prova nå samma resuötat! Jag hör av mig när jag gör det igen!!! Ha det så gott och trevlig helg till dij!!! En gång till tackar dig så mycket!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tårtan är verkligen supergod, eller kanske den godaste som finns så jag hoppas verkligen att du lyckas bättre nästa gång. Tänk också på att ev lägga över ett bakplåtspapper eller ugnsfolie mot slutet av gräddningen så att den marängen blir för välgräddad:)

      Radera
  4. Hej Therese!
    Jag har bakat maräng tårtan och det lyckades den här gången! Tårtan är super gott!!! Tack att du hjälpte mig! Nu vet jag hur gör man!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så härligt att det lyckades!! Ja, visst är den supergod:) Lycka till i fortsättningen

      Radera
  5. hej tårtan är supergod har gjort den en gång o lyckades gjorde den till min 3åriga dotters kalas gick åt som smör:) fast jag gjorde 2 bottnar o lyckades lägga på varandra utan att den gick sönder hade banan emellan så gott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är den god!! Perfekt att göra om man har ett stort kalas och då göra som du skriven 2 stycken bottnar.

      Radera
  6. Åh det här är min mammas tårta också! älskar den, min absolut bästa tårta! Vad fint du har fått till bottnarna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja visst är den fantastisk! Ett gammalt välbeprövat recept som alltid ger perfekt resultat :)

      Radera
  7. Ska oxå testa. Ska ha släkten på lunch på söndag. 14 pers, hoppas jag lyckas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men stort lycka till! Det går säkert jättebra :) Tårtan brukar ALLTID vara uppskattad. Kan verkligen tipsa om att lägga bottnarna i frysen innan montering som jag har skrivit, annars kan det vara lite trixigt att få ihop den utan att halva tårtan faller isär. Gör dom också gärna minst 1 dag i förväg så slipper du stress på söndag :)

      Radera
  8. Åh, den här vill jag prova. Brukar använda rice krispies i min variant, det blir supergott och härligt mjuksegt.
    http://helenasmatresa.blogspot.se/2011/11/krispig-marangtarta.html

    Men det är alltid roligt att prova något nytt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena! Ja jag tycker verkligen du ska testa denna. Jag brukar också göra en sådan variant som du och har även ett sånt recept här på bloggen och den är ju helt underbar den också :) Det här är ju mer en sockerkaksbotten med ett krispigt marängtäcke. Jag älskar den här tårtan och den brukar bli väldigt uppskattad av alla. Lycka till!

      Radera
  9. Hej!

    Halkade in på din sida när jag sökte på Glömmingetårta på Google! Dom flesta verkar lyckas bra med dom efter ditt tips. Ett litet tips jag fick läsa en gång var att vispa marängen först och sen sockerkakssmeten. Efter det tipset lyckades jag med den.

    Bästa tårtan av alla är verkligen Glömmingetårtan, svensk sommar i ett nötskal!! :)

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Tänkte testa och baka denna tårtan! En fråga: ska tårtan gräddas i varmluft eller i vanlig ugn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör den alltid i vanlig ugn så om du har det rekommenderar jag det. Vid varmluft bör man ju sänka värmen lite, men jag vet inte som sagt hur den blir då. Lycka till!

      Radera
  11. Jag får inte min min maräng torr och fin den blir seg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva! Men så trist att höra, jag har aldrig misslyckats med detta recept. Men viktigt är ju att man har ren bunke, helst av glas eller metall och rena vispar när man gör maräng och vispar den riktigt ordentligt styv. Var lite försiktig när du brer ut marängsmeten så SKA det lyckas! Lycka till fortsättningen :)

      Radera
  12. Är nyfiken på det där med hur många det räcker till? Låter väldigt lite med 10-12 när den är mycket tjockare än en "vanlig"? Ett "vanligt" recept som finns på Icas sida t.ex. har mindre mjöl och socker och grädde men sägs räcka till 14?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är svårt med att beräkna, det beror ju mycket på om det är ett kalas med bullar och kakor också för då tar ju folk mindre tårta, men annars skulle jag en sådan till ca 12 pers. Många tar dessutom om eftersom den är så fantastiskt god! Men visst kan man få den och räcka till 14 också.

      Radera
  13. t.o.m. hälften smör!

    SvaraRadera
  14. Jag menar att den borde räcka till minst 25 om en med hälften av ingredienser skulle räcka till 14...

    SvaraRadera
  15. Hej Therese! Denna goda tårta har många namn, min heter Britta tårta. Har gjort den massor av gånger, till barndop, jämna födelsedagar och nu har jag gjort Ditt recept. Fryser in tårtan, delar den och ibland har jag gjort 2 bottnar, när vi varit många. I mitt recept är det 3 ägg, men Din blev mycket godare och högre. Tack för att jag fick detta på min mail, vet ej varför. Men jag är inne och kollar recept ibland på denna hemsida. Kan ge ett tips att man blandar den vispade grädden med hallon som är mosade, det blir jättegott och heller inte så sött. Detta lägger jag i mellan bottnarna.

    SvaraRadera
  16. Hej!! undrar om man kan göra botten dagenföre man ska ha tårtan .Mvh Mona i Bollnäs

    SvaraRadera
  17. Supergod har gjort den många ggr. Ja varierar med fyllningen har gjort 1 nu ska ha i morgon o ge till mor min ska ha hallon o philadelfiaost blandat med grädde lite socker i blandningen göra gött blir de o istället för hackad nötter i marängen tog jag cockos kram /Anne i Borås

    SvaraRadera