torsdag 5 juli 2012

Ugnspannkaka med sommarsylt

Ugnspannkaka är en rätt jag gör när jag har mjölk som håller på att bli för gammal. Denna gång gjorde jag om receptet lite. Jag tycker ibland att den kan bli lite tunn, men denna gång blev den riktigt tjock och lite "stabbigare" i konsistensen. Bra tycker jag jag men det är ju såklart en smaksak hur man vill ha den. Därför lägger jag ut båda recepten.


Ugnspannkaka  4-6 port

Extra tjock:
1 liter mjölk
6 dl vetemjöl
6 ägg
1½ tsk salt

Häll upp mjölk i en stor bunke. Tillsätt lite mjöl i taget och rör ordentlig. Tillsätt 1 ägg i taget under omrörning. Tillsätt salt och häll smeten i en smord stor långpanna. Om man har tid är det bra att låta smeten stå och svälla en stund innan man häller upp den. Grädda i 200 grader i ca 30 min. Stick sönder ev "kullar" som bildas.

Vanlig:
8 dl mjölk
4 dl vetemjöl
4 ägg
1½ tsk salt

Gör på samma sätt som ovan. Korta ev gräddningstiden.

Extra tjock pannkaka serverad med lättvispad grädde och god sylt.

Tips på en riktigt god sylt är min sommarsylt som görs på jordgubbar och rabarber. Den passar perfekt till alla sorters plättar och pannkakor. För att komma till receptet klickar du bara på länken här nedanför.



4 kommentarer:

  1. nu ska jag prova och göra din tjocka ugnspannkaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Camilla! Så kul att höra. Hoppas den faller dig i smaken:)

      Radera
  2. Jättegod. Denna har jag gjort flera gånger. Tack

    SvaraRadera
  3. Tack. Älskar receptet på den tjocka. Har letat o letat, men inte hittat. Så provade jag detta recept..
    Helt kanon :) 👍

    SvaraRadera