fredag 5 oktober 2012

Marinerad kycklingfilé i ugn med god sås

Fredag och heeelg!!! Idag bjuder jag på ett smarrigt och enkelt recept som passar riktigt bra som fredagsmiddag. Låt gärna kycklingen ligga i marinaden några timmar innan tillagning för extra smak, men har man inte tid så går det bra att tillaga den direkt också. Gillar man heta smaker så hackar man ner hela chilin med kärnorna kvar. Vill man bara ha lite halvstark smak tar man bort kärnorna och vill man ha det milt kan man utesluta chilin helt eller bara ta ½ urkärnad.

Marinerad kycklingfilé i ugn med god sås  4 port

3-4 kycklingfiléer
1½ dl vatten
1½ msk balsamvinäger
1½ msk kinesisk soja
1½ msk kycklingfond
1½ msk farinsocker
½ tsk salt
2 krm svartpeppar
1 msk finhackad färsk rosmarin
1 msk finhackad färsk timjan
1 röd chili finhackad
2 pressade vitlöksklyftor

Sås:
2 dl creme fraiche
ev maizena redning
ev salt,peppar

Blanda alla ingredienser till marinaden. Lägg kycklingen i en påse och häll marinaden över. Knyt åt och låt det marinera nån timme. Detta moment kan hoppas över och då placerar man direkt kycklingen i en ugnsform och häller marinaden över. Tillaga i 200 grader i ca 20-30 min eller tills kycklingen är helt genomstekt. Sila skyn från formen ner i en kastrull. Tillsätt creme fraiche och låt det koka upp. Smaka av och krydda ev. Red såsen med maizena om den blir för tunn.

Skiva kycklingen i tunna fina skivor och servera den tillsammans med ris, den goda såsen och en sallad!

Tips! Lägg frysta kycklingfiléer i marinaden på kvällen och låt de tina och marineras i kylen till dagen därpå så är det bara att stoppa de i ugnen när man kommer hem från jobbet.

22 kommentarer:

  1. Hej!
    Var och kikade runt på recept igår och höll på att tappa hoppet på att hitta något. Det finns ju så många recept som man hittar men där man saknar ett flertal ingredienser hemma och så måste man iväg och handla.

    Men detta recept hittade jag och det enda jag inte hade hemma var farinsocker men det gick ju att lösa ändå. :) Ville helt enkelt bara säga att det var väldigt gott och uppskattat här hemma! Har hittat lite fler recept härifrån som jag tänkte testa också. Länkar från min blogg så vet du. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul att du gillade rätten! Ja, farinsocker går ju bra att byta ut mot vanligt socker, sirap eller honung, eller så utesluter man det helt för det blir säkert gott ändå! Kul också att du vill länka från din blogg och testa fler recept. Hoppas du hittar mer som du gillar:)

      Ha det bra, kram!

      Radera
  2. På en skala 1 - 10 får den här(Din sås) 11,5. Minst !!
    Som den snåla gubben man är sparade jag dom fasta ingredienserna till såsen, hällde i dom i 3 dl. grädde och fick en sås som nästan var lika god, men mycket mildare.
    Det här gjorde Du bra. Jättebra!

    Thomas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var inte illa!!! Riktigt kul att höra att mina recept uppskattas och gillas :)

      Radera
  3. Jag blandade ihop marinaden och slog den över frusna kycklingbröstfiléer, in i kylen tills dom skulle tillagas till middagen. När kycklingen serverades blev det alldeles tyst runt bordet. Alla var helt överens om att bättre än så här blir det inte. Inte ett gram av varken ris, sås eller kyckling fanns kvar. Suveränt gott. Massorna väntar nu på att Therese ska överträffa sig själv !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men gud så roligt att höra! Smart att låta kycklingen marineras så över natten:)

      Radera
    2. Tack. Kan inte snabbsöka på dessa. Det finns ju 71 st recept på kycklingrätter. Hur gör jag för att lätt komma åt dem.

      Radera
    3. Hittade först inte din kommentar då den verkar ha hamnat lite tokigt. Men enklast söker du på vanliga google. Skriv då fylld baconlindad kycklingfilé och sdan gott och blandat efteråt. Likadant med italiensk kycklingfilé. Annars hittar du båda recepten på sidan 3 när du bläddrar i kycklingkategorin. Lycka till!

      Radera
  4. Min sambo jobbar söndag till onsdag, kvällstid, så vår "helg" börjar onsdagkväll. Vi brukar äta lite extra gott när han kommer hem och ikväll överraskade jag honom med den här kycklingen och du! Den är ju så god att man smäller av! Tack snälla för att du delar med dig av dina recept!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men gud så roligt att höra! Tack snälla DU som ger så härlig feedback :)

      Radera
  5. OTROLIGT gott! såsen är helt fantastisk! Tack för att du delar med dig dina recept! ska kika på allt annat gott du har här på bloggen =D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv och jättekul att du gillade det! Hoppas också att du hittar mer att testa som faller dig i smaken! Kram:)

      Radera
  6. Ställer mig i hyllningskören jag också! Helt fantastiskt gott!!! Tusen tack för detta recept!! Skickar en stor bamsekram från Karlskoga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Adam! Alltid lika kul med positiv respons :) Stor kram till dig också!

      Radera
  7. Hur tror du att det blir utan såsen? Skall ha potatisgratäng till och tycker inte att det passar med sås till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att denna rätt verkligen vinner på att ha såsen till. Det är liksom den som gör hela rätten. Så om du vill servera en kycklingrätt utan sås kan jag rekommendera min baconlindad fylld kycklingfilé, eller min italienska kycklingfilé. Båda recepten hittar du här på bloggen under kategorin kyckling. Lycka till!

      Radera
  8. Mycket enkelt och gott. Tack för detta recept som jag har använt många gånger. Med vänlig hälsning Ann

    SvaraRadera
  9. Jag hällde marinaden direkt i formen över filéerna! Det såg ut att vara väldigt mycket marinad! Är lite nojig att det inte blir som det ska. Vill ju inte få en keff kyckling.
    Ska det verkligen vara marinad så att kycklingen är fylld till hälften med den?
    Uppskattar snabbt svar.
    Mvh!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jo det ska vara så. Kycklingen kommer att tillagas i marinaden och blir på så sätt saftig och sedan ska ju marinaden sparas till såsen. Lycka till! / Therese

      Radera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Succé! Tack så mycker för ett grymt bra recept.. detta kommer jag laga fler gånger!

    SvaraRadera
  12. Bästa kycklingreceptet någonsin! Dessutom enkelt att tillreda, då man lagar för många. Tack!
    Skriver på min mans padda.
    ewaandersson52@gmail.com

    SvaraRadera