lördag 2 juni 2012

Djävulssås, bästa såsen till grillat!

Nu ska ni få ett tips på en sås till grillat som ni bara måste göra! Bloggade om den förra sommaren också men den är så god att den får vara med igen ifall ni missade den. Jag vet att den inte ser mycket ut för världen....meeen den är både söt och stark i smaken och man behöver bara lite för att förhöja smaken på viken köttbit som helst. Skeda bara på lite på köttet efter grillning, nästen som en glaze. Tänk bara på att den ska göras minst 1 dag i förväg. Håller sig sen jättebra i kylskåpet  i en tätslutande burk. 

 Djävulssås

1 dl ketchup
1 dl chilisås
1 dl flytande honung
1 dl worcestershiresås
1/3 dl finhackad gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk grovmalen svartpeppar
1 tsk torkad oregano 
1 tsk rosmarin


Rör ihop allt och häll över i en tätslutande burk och förvara i kylen!
 
 

12 kommentarer:

  1. Hej Igen Therese!
    Testade denna till grillad flankstek igår och se var kanongod=) Tackar för tipset=)
    Mvh Malin

    SvaraRadera
  2. Glömde att jag skulle tipsa om en ( aromatisk sås till kött ) som är kanon god oxå. Googla på det
    Mvh Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin! Så kul att du gillade såsen. Har faktiskt aldrig smakat nån annan sås som påminner om denna. Såsen som du tipsar om låter väldigt spännande och den ska jag absolut ta och kolla upp, uppskattar alltid sådana tips:)!!!

      Kram!

      Radera
  3. Hej!
    Den här såsen är oslagbar. En fråga; receptet ovan, till hur många pers räcker den??
    Har fått stora äran att göra denna till vår vårliga personalfest (50 pers)!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du gillar den:) Lite svårt att säga men jag skulle tippa på ca 8 kanske? Den är ju ganska dryg. Härligt med så stor fest! Jag skulle nog göra den ×6 eller 7 beroende på vad mer ni ska äta. Blir det över går den ju bra att spara!

      Radera
  4. är denna viktväktaranpassad den ser ju kanongod ut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med den mängden ketchup chilisås och honung, så kan jag sätta min morsa på att den inte är viktväktaranpassad. typ en halv miljard points per matsked.

      Radera
  5. Vilken chilisås? Tabasco eller en ketchupliknande chilisås?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska vara en ketchupliknande chilisås. Typ heinz eller Felix. Lycka till!

      Radera
  6. Ska testa till krispiga kycklingburgare imorgon det kan nog gå de med 😋

    SvaraRadera
  7. Tjaha nu har jag tillverkat enl recept men tyvärr var Oregano slut men den smakade kanon. Ska ha den till stekt oxfilé morgon.

    SvaraRadera