fredag 27 december 2013

Supergod saffranskaka

Hej på er! Hoppas att julen varit fin och god för er alla. God fortsättning vill jag också passa på att önska er. Nu är det bara att ladda inför nyårsfirandet och planera för ännu mer mat och menyer. Men först ska jag göra allt för att kurera mig....jobbade jouren till idag och vaknade i natt på jobbet jätteförkyld. Inget jag planerat, dessutom jobbar jag återigen jour i morgon till söndag och måndag dag, så väldigt olägligt med andra ord.

Men, men... jag tänkte i alla fall tipsa er om en supergod saffranskaka som kommer från Karin som bloggar på En smak av Karin. Jag bakade den till Lucia då jag fyllde år och till uppesittarkvällen på jobbet. Såååå god och mycket uppskattad av alla! Jag tillsatte 1 msk rom i kakan för att framhäva saffran lite extra, men det kan man utesluta om man vill.

Saffranskaka med vaniljfyllning

2 ägg
3 dl socker
(1 msk ljus rom)
200 g smör
1 pkt saffran
1½ dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

fyllning:
125 g smör
1 dl mjölk
2 msk florsocker
3 msk vaniljsocker 
(1½ om man använder den med äkta vanilj)

Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Smält smör och rör ner saffran. Tillsätt rom, smör och mjölk i smeten. Blanda mjöl och bakpulver och sikta ner. Häll smeten i en smord och bröad form med avtagbar kant. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 35-40 min. 

Smält smöret till fyllningen och tillsätt resten. Koka upp och sjud nån min. När kakan är klar delas den mitt i tu medan den fortfarande är varm och häll på fyllningen (som stelnar när kakan är kall). Lägg på locket och ställ kakan svalt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar