tisdag 12 november 2013

Klassisk skinkstek med gräddsås

Hej svejs! Hoppas veckan har börjat bra för er. Jag jobbade i helgen ända fram till i går så idag är jag leeedig! Dagen till ära skiner solen ute och det blir så fint med snön som glittrar så jag ska bege mig ut i skogen plocka lite tallris eller granris. 
Stek är ju en riktig klassiker och här har jag gjort en skinkstek som blev extra mör genom lång tillagning. En gudomligt god gräddsås får man också på köpet!


Klassisk skinkstek med gräddsås

1 färsk skinkstek
salt, svartpeppar
smör
1 gul lök
1 morot
1 äpple
ev 1-2 vitlöksklyftor
ca 2-3 dl vatten 
3 msk kalvfond
några kvistar färsk timjan

Sås:
silad sky
1-2 dl grädde
lite svartvinbärsgelé
ev maizena redning

Krydda steken med salt och peppar runt hela. Bryn den i smör i en gryta tills den får fin stekyta runtom. Skala lök och morot och skär i grova bitar, skär äpple i grova bitar och låt även skal och kärnhus vara kvar. Vill man kan man skala nån vitlöksklyfta som också får följa med. Lägg grönsakerna runt steken och häll på vatten och fond. Lägg på timjankvistar och låt det småkoka (sjuda) under lock i ca 3 timmar för att det ska bli riktigt mört och nästan falla sönder, eller 2 timmar för att lättare kunna skära det i fina skivor. Tillsätt mer vatten under tiden om det skulle koka bort.Vänd steken nån gång under tiden. När den är klar tar man upp den och låter den vila invirad i folie medan man gör såsen. Sila skyn ner i en annan panna och låt den koka upp på nytt. Tillsätt grädde efter smak och en klick gelé. Red ev med lite maizena. Skär köttet i skivor och lägg upp på ett fat. Häll lite sås över och servera med kokt potatis och gärna kokta grönsaker som haricovertes eller morötter och mer av den goda såsen. 



3 kommentarer:

  1. Här i Småland där jag bor har vi ingen snö så långt ögat kan nå. Men jag längtar tills den dag då jag vaknar upp och det är vitt.

    Din skinkstek ser gudomligt god ut. Och såsen! Kan man leva på bara sås?
    Ha en skön helg nu.
    Mvh Ann-Sofi, Matsafari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ann-Sofie! Ja visst är det härligt med lite snö ute som lyser upp men här håller nu allt på försvinna tyvärr....men det kommer säkert snar mer. Steken blev verkligen perfekt och ja visst önskar man ibland att man kunde leva på sås ;) Kram!

      Radera
  2. här kommer en hällsning från göteborg idag är det SOL jättefint väder
    Gott att leva ..skall testa din skinkstek gillar den gamla husmankosten..kanske för att jag är uppvuxen med detta.(skulle kunna vara din farfar) så gammal är jag. men att laga mat det är så kul , så därför är det så kul att yngre ser att det finns en anledning att vi åt denna mat förr.kul att prova på kines,tai jap.
    italiensk.ryss. men den maten som vi äter är det som har fungerat i många många årför att ge näring OCH SMAK, lika med njutning ,,,som sagt gott att leva .pussa dina nära och kära det är dom vi skall bry oss om.

    Reine Olofsson

    SvaraRadera