tisdag 28 januari 2014

Heta räkor med bönor

Jag har nu efter alla storhelger börjat om med viktväktarna. Jag kör på egen hand efter det gamla sättet att räkna points alltså inte propoints som är det nya. Anledningen är att jag kört det tidigare och har flera kokböcker och butiksguide med points och sen är man van det tänket och med propints måste man byta ut allt vilket känns onödigt när detta funkar för mig i alla fall. Jag har sen tidigare lagt ut viktväktarrecept med pointsvärde och kommer att fortsätta med det. Har ni vidare frågor om hur det fungerar är det bara att höra av sig:) Även om man inte äter enligt viktväktarna kan jag rekommendera alla receptet. Det är riktigt goda recept och bra mat och passar för alla!

Här kommer ett som jag jag gjorde som fredagsmiddag. Riktigt gott var det, älskar räkor....!!


Heta räkor med bönor 4 port

1 kg räkor med skal
1 röd chili
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
2 tsk olivolja
1 burk krossade tomater
1 dl vitt vin eller fiskbuljong
1 tsk torkad oregano
salt,peppar
1 tsk socker
2 dl röda kidneybönor

Skala räkorna. Hacka lök och chili, riv eller pressa vitlöken. Fräs löken i oljan en stund och tillsätt chili, vitlök, krossade tomater, vin eller buljong och oregano. Låt det få puttra ihop i ca 30 min. Smaka av med salt, peppar och socker. Vänd ner räkor och bönor och låt allt bli varmt utan att koka. Servera med gott bröd eller ris och sallad. Jag serverade här med ciabatta som jag delade, rostade lite i ugnen och gned sedan snittytan med en vitlöksklyfta. Gott!!!

Källa: Viktväktarna 4 points/portion utan bröd och ris


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar