lördag 30 juli 2011

Fredagspizza "extra allt"

Det är så himla gott och enkelt att göra egen pizza. Då får man ju dessutom bestämma helt själv vad man har på. Denna gång blev det verkligen extra allt.....
Pizzadegen brukar jag göra lite nyttigare (och godare) och ha i lite grahamsmjöl. Här kommer i alla fall mitt recept på en riktigt god fredagspizza!
 Pizza i långpanna 

½ pkt jäst
2 dl ljummet vatten
1 msk olivolja
½ tsk salt
1 dl grahamsmjöl
ca 3 dl vetemjöl gärna special

Lös upp jästen med vattnet. Tillsätt olja, salt och graham. Rör om noga eller starta maskinen. Tillsätt efterhand vetemjölet och kör till en smidig deg som släpper kanterna. Den får gärna vara lite kladdig. Täck med bakduk och jäs i 45 min. kavla sen ut så den täcker en långpanna. Bre på tomatsås och fyll sen på med allt gott och grädda i 225 grader 15-20 min eller tills pizzan fått fin färg.
  Pizzafyllning:
tomatsås
riven pizzaost
rökt skinka
skivade champinjoner
tärnad ananas
svarta oliver
fetaost
pizzakrydda

Just denna gång blev det dessa ingredienser och i den ordningen. Jag lägger alltid på osten efter tomatsåsen och innan allt annat. I ugnen smälter allt liksom ihop istället för att osten blir som ett täcke ovanpå allt annat.
Redo för ugnen. 
 Servera gärna med tzatziki.....MUMS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar