onsdag 31 augusti 2011

Pizzabullar

Det var ett bra tag sen jag bakade pizzabullar....kommer faktiskt inte alls ihåg när det var. Så idag kände jag bara att nä nu är det dags! Inte en dag för sen, för herregud så gott det är!!!! 
Pizzabullar  ca 40 st

50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk socker
1 ägg
3 dl fullkornsvetemjöl
ca 10 dl vetemjöl

Fyllning:
1 dl ketchup 
1 dl chilisås, gärna het
400 g rökt skinka i tunna skivor
4 dl riven ost
pizzakrydda

Pensling:
1 uppvispat ägg

Smält smöret och blanda i mjölken och värm till 37 grader. Lös jästen med vätskan och tillsätt de övriga ingredienserna. Låt degen jäsa övertäckt i 30 min. Ta upp degen på mjölat bord och arbeta den smidig. Dela i två bitar och kavla ut. Bre på tomatsås och strö på pizzakrydda. Hacka skinkan fint och strö över, samt osten. Rulla ihop och skär i skivor. Lägg ut på en bakpappersklädd plåt, eller i bullformar. Låt jäsa övertäckta i 20 min. Pensla med ägg och grädda i 225 grader, ca 10 min. 
Supergoda nygräddade till soppa eller en kopp gott te. Som mellanmål eller på buffén.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar