onsdag 12 juni 2013

Fiskgratäng med kräftstjärtar

Heeeej!!! Hoppas ni mår bra och att solen skiner på er därute. I morse vaknade jag av regnet och termometern visade endast +8 grader, buuurrr... men nu lyser faktiskt solen igen. Håller på att ha nedräkning till semester bara 2 arbetspass kvar + ett pk-möte idag. Så då hoppas jag att sommarvärmen kommer tillbaka och håller i sig för vi har ju verkligen haft fantastiskt väder fram till nu.

Idag bjuder jag på en smarrig och lite lyxig fiskgratäng som jag gjorde för ett tag sedan. Kräftstjärtarna kan bytas ut mot räkor om man vill. Ha en fortsatt bra dag!

Fiskgratäng med kräftstjärtar  4 port

1 paket torsk 400g
1 burk kräftstjärtar i lag
4 dl mjölk
1 dl spad från kräftstjärtarna
1 fiskbuljongtärning
ljus maizenaredning
hackad dill
ev salt och peppar
1 dl riven ost

ca 10-12 potatisar
salt,peppar
2 msk smör
1 ägg

Skala och koka potatisarna som ska vara till moset. Häll därefter av vattnet och tillsätt smör, lite salt och vitpeppar. Mosa allt med potatisstöt och tillsätt ägget. Vispa med elvisp till mos. Spritsa ut det runt kanten på en ugnsform. Koka upp mjölk och spad och smula ner buljongtärningen. Skär fisken i stora kuber och lägg ner. Låt den sjuda på svag värme under lock tills den är genomkokt. Ta upp fisken och lägg den i mitten av formen. Koka upp mjölken igen och red med maizena så den tjocknar lite. Vill man kan man också använda vetemjöl för att reda såsen. Rör då ut ca 2-3 msk med lite mjölk och tillsätt i såsen under omrörning. Låt såsen koka ihop lite under omrörning i ca 5 min. Tillsätt hackad dill och drygt hälften av kräftstjärtarna. Häll såsen över fisken och strö över resten av kräftstjärtarna och osten. Gratinera i 225 grader i ca 15 min eller tills moset och osten fått lite färg.

Servera med grönsaker!


2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Så roligt att höra. Då måste du testa, både god och lättlagad! :)

      Radera