torsdag 7 november 2013

Kycklinggryta med het korv


Hej! Igår när jag vaknade var det alldeles vitt ute, hur härligt som helst och även idag är marken och träden alldeles täckta av snö otroligt vackert. Tyvärr känns det som att en förkylning kan vara på gång så jag försöker kurera mig allt vad det går för att den inte ska bosätta sig. 

Tänkte i alla fall tipsa er om en spännande kycklinggryta som jag gjorde förra helgen. En riktigt värmande och god gryta som är full med smaker!

Kycklinggryta med het korv  4 port

2 stora kycklingfiléer
smör
1 tsk chilipulver
1 tsk paprikapulver
1 tsk spiskummin
2 tsk oregano
salt, svartpeppar
1 msk tomatpuré
2-3 st heta korvar (typ chorizo)
1 stor röd paprika
3 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 burk krossade tomater
2 dl vatten
1 msk kycklingfond
2 tsk soja
1 dl grädde

Skär kycklingen i mindre bitar och stek dom i smör tills dom får lite yta och färg. Strö över kryddor och rör i tomatpuré och låt det steka en stund på svag värme. Tillsätt ev lite vatten så det inte bränner i botten. Flytta kycklingen till en gryta, slanta och stek korven. Lägg korven, hackad paprika, vitlök och chili i grytan. Häll på krossade tomater, vatten, grädde, fond och soja. Rör om och låt sedan grytan få sjuda på svag värme länge, gärna 1 timme. Men rör inte så mycket i den för då kan kycklingen koka sönder. Servera med ris och en sallad.

OBS! Jag använde en het chilikorv som blev riktigt god och vitlöken ska finhackas. Vill man hellre pressa den kanske det räcker med 1 eller 2 eftersom vitlöken blir starkare då. När det gäller chilin finhackar jag den med kärnor och allt, men är man känslig för stark mat kan man ta bort kärnorna eller utesluta den helt. Grytan blev lite het och kryddig men absolut inte för het i mitt tycke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar