tisdag 29 april 2014

BBQ sås

När jag nu ändå är igång så kommer ännu ett tips till det grillade!

Här är nämligen ett recept på en riktigt god bbq-sås som passar till det mesta man grillar. Rejäl hetta blev det,vilket jag tycker det ska vara i en sådan här sås. Receptet hittade jag på kokaihop.se och kallas även "cocacolasås".


BBQ-sås 

1 liten flaska het chilisås (340 g typ Felix eller Heinz)
1 gul lök
1 paprika
2 vitlöksklyftor
4 msk flytande honung
2 dl cocacola
½ tsk salt
1-2 krm cayennepeppar

Hacka lök och paprika riktigt fint och blanda i en kastrull med resten. Avvakta med cayenne om man är rädd att det ska bli för starkt. Jag hade i 2 krm direkt och då blev det rejält med sting men ändå inte för starkt enligt mig, men man är ju olika känslig. Koka blandningen i ca 1 timme och rör om lite då och då. Jag lät den småputtra med ett lock på glänt i 1 timme, sedan tog jag av det och kokade 30 min till så såsen kokade ihop lite. (Kanhända att man inte hade behövt locket alls). Kan ätas varm på direkten men är godare kall och när den stått i kyl 1 dygn. Det blir en ganska stor sats, men jag tror att den ska hålla sig ganska bra i kylen. På sidan tipsas det även om att man kan blanda ½ dl av såsen med 1 dl creme fraiche.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar