fredag 2 maj 2014

Kycklinggryta med exotisk smak

2:a maj idag och kylan verkar ha kommit tillbaka. Igår snöade det också, vilket i och för sig är typiskt aprilväder, men vi har ju blivit lite bortskämda med sol och vårvärme på sistone så mer snö och kyla vill man ju helst slippa. 

Tänkte jag skulle tips om en god kycklinggryta som jag gjorde för ett tag sedan. Receptet kommer från viktväktarnas familjekokbok som jag för övrigt använder mig jättemycket av. Många av viktväktarrecepten som jag lägger ut här kommer från just den boken.

Kycklinggryta med exotisk smak  4 port

500 g kycklingfilé
1 tsk flytande margarin
1 vitlöksklyfta riven eller pressad
1 msk färsk riven ingefära
6 soltorkade tomater - i bitar
2 msk mango chutney
2 dl hönsbuljong
2 dl matlagningsgrädde
salt, peppar
hackad persilja

Skär kycklingen i bitar och stek i margarinet. Krydda med salt och peppar och tillsätt vitlök, tomater, ingefära, chutney, buljong och grädde. Låt allt puttra på svag värme i ca 10-15 min. Smaka av och strö över persilja just innan servering. Servera med ris och sallad.

Källa: Viktväktarna 4 points/portion

2 kommentarer:

  1. Låter riktigt gott! Gillar färsk ingefära i maten, både smakar gott och gör gott :)

    // Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var riktigt gott. Jag älskar verkligen färsk ingefära så det skadar ju inte att den är riktigt nyttig och bra! :)

      Radera