fredag 19 december 2014

Förrätt med gubbröra

Hej på er! Snart är det jul och det känns som man inte riktigt hunnit fatta det. Men idag börjar julstämning infinna sig för det snöar! Jag har också planerat att göra lite årligt julgodis och baka lite. Ikväll ska vi ha lite julfirande med Lars mormor och hans syskon, äta smörgåstårta och ha julklappsleken. 

Denna enkla och goda förrätt gjorde jag till farsdag och bjöd pappa på. Gubbröra och nubbesallad hör till pappas favoriter så denna passade verkligen perfekt. Gubbröran passar också utmärkt på julbordet! 


Gubbröra till förrätt  4 st

Röra:
125 g anjovisfilé
4 hårdkokta ägg
1 rödlök
½-1 dl creme fraiche
ca 1 msk hackad gräslök
1 knippe dill
vitpeppar, ev lite salt

Till servering:
4 skivor kavring
smör
salladsblad
cocktailtomater
citron
dillkvist

Finhacka rödlök, hacka äggen och anjovis. Blanda ihop med dill och gräslök och tillsätt sedan creme fraiche så det binder ihop. Ställ röran kallt gärna nån timme innan servering. 
Kantskär bröden och bre smör på. Lägg ut på fat och lägg på ett salladsblad och fördela röran på. Toppa med cocktailtomater och en dillkvist. Servera gärna en liten klyfta citron till.



Fick också en liten utmaning från bloggen Livsnjutarnas gourmetkök:
1. Vilket livsmedel kan du inte leva utan? 
-Jättesvårt att svara på. Finns massor och skulle lätt kunna räkna upp 10, men om jag bara ska nämna en sak just nu som jag är heeelt beroende av så är det blodgrape. Vet att många inte gillar det alls, men jag älskar det och är som sagt beroende av det. Vattnas i munnen bara jag tänker på det...;)

2. Godaste efterrätten? 
-Jättesvår fråga, gillar verkligen det mesta men måste jag svara något så får det bli glass i alla de former. Många efterrätter blir ju fulländade just med en kula god glass i mitt tycke.

3. Vad tränar du helst en dag då du har all tid i världen?
-Vattengympa är en favorit för mig. Gör underverk för min rygg och även övriga kroppen (och knoppen). Känner mig helt mjuk och avslappnad efteråt. Brukar avsluta ett pass med en avkopplande stund i bubbelpoolen, lyx som jag faktiskt unnar mig alldeles för sällan.

4. Bästa träningsredskapet?
-Absolut den egna kroppen! Vare sig det är i vatten eller på land.

5. Vad är du tacksam för just nu?
-Att vi får fira jul med nära och kära och att alla har hälsan i behåll. Att jag har ett jobb som jag trivs med, och fina arbetskamrater. En underbar sambo och ett fint hem som ger trygghet i livet. Sen måste jag också säga att just idag är jag extra tacksam för att det snöar ute så vi äntligen får vinter och julstämning! 


2 kommentarer:

  1. Kan du inte skicka ner lite snö till oss också!?! ;) För vi har bara regn hos oss.
    Kramizar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag bara kunde... Tycker alla förtjänar en vit jul! Idag snöar det också så det blir premiärtur med snöslungan idag.

      Radera