fredag 26 juni 2015

Västerbottensruta

Dessa supersmarriga tilltugg har jag faktiskt bloggat om tidigare, men då som en förrätt. Här skar dom i små rutor och serverade som tilltugg på midsommarafton. Här har jag vispat vanlig creme fraiche till garneringen så den blir tjock och håller ihop bättre. Då går den dessutom jättebra att spritsa fint på rutorna. Löjrom från Kalix fick också toppa dessa godingar dagen till ära!


Västerbottensruta

1 rulle färdig utkavlad smördeg
3 ägg
2 dl creme fraiche
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
200 g riven västerbottensost

Garnering:
creme fraiche (gärna vispad)
rom (helst löjrom)
finhackad rödlök
dill

Rulla ut smördegen och lägg den med bakplåtspappret i en ugnsform som helst är precis i storlek, alltså inte mycket större än degen. Nagga och förgrädda degen i 225 grader i ca 10 min. Ta ut den och tryck ev lite försiktigt med en stekspade om den svällt upp mycket under gräddning. Vispa ihop ägg, creme fraiche, salt och peppar. Blanda ner osten och häll blandningen över botten. Grädda i 15-20 min, ta ut och låt den svalna innan den skärs i rutor och garneras. Den går bra att förbereda dagen innan också och bara försiktigt värma på dom lite innan servering. Rutorna kan också serveras helt kalla man jag föredrar dom lite ljumna.

Här serverades den som en förrätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar