lördag 27 juni 2015

Västerbottenspaj med räkor

Vi åt inte bara röror och tilltugg på midsommar, även om man lätt hade kunnat det eftersom det är så himla gott och svårt att sluta äta av. Men i alla fall så grillade vi lite senare och dessutom hade jag förberett den goda paj som kommer från Erikas fina blogg Smaskelismaskens

Västerbottenspaj med räkor

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
150 g smör
1 ägg

Mixa ihop allt till en pajdeg och tryck ut i en form. Nagga botten och ställ formen kallt i ca 1 timme. Förgrädda i 200 grader i ca 10 min.

Fyllning:
4 ägg
2½ dl grädde
150 g räkost
150 g riven västerbottensost
1-2 msk hackad dill
salt, peppar

Höj ugnsvärmen till 225 grader. Vispa ihop allt till fyllningen och häll det i pajskalet. Grädda i ca 20 min, ta ut och låt pajen svalna något. (Denna hade jag också förberett och bara värmde på lite innan servering.)

Topping:
500 g räkor med skal
finhackad rödlök
dill
citron

Skala räkorna och lägg på pajen just innan servering. Strö över finhackad rödlök och garnera med dill och citron.

Till pajen serverade jag också en kall romsås på creme fraiche, rom, finhackad rödlök, dill och lite citronpeppar. TIPS!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar