tisdag 30 juni 2015

Rabarberdrink

Som välkomstdrink på sommaren måste jag bara tipsa om denna goda! Jag hittade receptet hos Erika smaskelismaskens men gjorde om det liiite. Kika gärna in där för att kolla originalet. Men sååå himla god drink! Fick tyvärr ingen finare bild än denna, så använd er fantasi:) 

Glöm inte bort tårttävlingen som nu dragit igång på kryddburken.se. Så klicka in och rösta på din favorit!


Rabarberdrink  ca 6 stora glas

ca 7 dl rabarber skuren i tunna skivor
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2-3 cl grenadine
(röd karamellfärg)
3-4 dl vit rom (Havanna club)
ca 1 liter sprite
is

Koka rabarber och socker tills det blir alldeles mjukt, ca 15 min. Blanda i vaniljsocker och låt det svalna. Rör ner grenadine och tillsätt sedan ev karamellfärg, jag hade inte i det utan tycker att det blev fin färg i alla fall men det beror såklart mycket på rabarbern också. Rör ner rom efter smak och späd sedan med sprite. Häll upp i glas med is och servera!

Mitt bidrag till tårttävlingen, en krispig pavlova med rabarbercurd toppad med gädde och massor av sommarbär! Receptet på den hittar ni HÄR.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar