onsdag 15 juni 2011

Paltkokning och limpa

Idag var min första semesterdag! Det känns lite konstigt att man inte ska jobba nu på lite drygt 4 veckor.....men samtidigt riktigt skönt! Denna dag har jag spenderat hos Lars mormor där vi har kokat palt och bakat limpa. Vi använde oss av färdig paltmix, "pitepalt" som man bara blandar med vatten. Blir faktiskt riktigt god palt och smakar som hemmagjord. Enkelt och bekvämt!
Jobbigast är att skära fläsket i småbitar...
 Smeten blandas enkelt i en hushållsassistent.


Rågsiktslimpa
16½ dl rågsikt
1 msk fänkål hel
1 msk anis hel
2 msk bakpulver
4 msk bikarbonat
4 dl ljus sirap
1 liter filmjölk

Blanda ihop de torra ingredienserna. Vispa ihop fil och sirap. Häll detta i mjölblandningen och rör ihop till en ganska lös och kladdig deg. Detta görs enkelt i en assistent eller med elvispens degkrokar. Häll över i en långpanna med bakplåtspapper. Tryck ut degen jämt med fuktiga händer. Grädda i 125 grader ca 1 timme. 
Godast nygräddad med smör och ost.

2 kommentarer:

  1. Tyckte det verkade lite mycket med 2 matskedar bakpulver och 4 matskedar bikarbonat - men nu är den i ugnen så vi får se vad det smakar när den är klar ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det låter mycket men jag tror nog det stämmer, är ett tag sen jag gjorde den så jag ska kolla upp det.

      Radera