torsdag 4 oktober 2012

Köttfärslimpa med gräddsås

Har ni testa göra köttfärslimpa med en påse löksoppa (pulver) i??? Det har ju blivit lite av en klassiker och lagas av många runtom i landet gissar jag. Detta recept bygger på lite samma idé, men med skillnaden att man gör en egen liten löksoppa och blandar med färsen. Receptet hittade jag hos Linda på Kryddburken. Supergod blev den verkligen, kanske godaste nånsin?! En lite miss gjorde jag dock genom att blanda ner all soppa åt gången och köttfärslimpan blev då lite lös i konsistensen. Man måste nog ta lite pö om pö och känna efter så smeten inte blir för lös. Men kommer helt klart att lagas igen!

Köttfärslimpa med gräddsås  4 port

500 g köttfärs
1 msk potatismjöl
½ dl ströbröd
1 dl mjölk

löksoppa:
25 g smör
1½ gul lök
3 msk kalvfond
1,25 dl vatten
salt,peppar

gräddsås:
steksky
ca 2 dl vatten
ca 2 dl grädde
1 msk svartvinbärsgelé
kalvfond
maizena redning

Börja med löksoppan: Hacka löken och stek den riktigt mjuk i smöret på låg värme, ca 30 min. Häll på vatten och fond och låt det koka ihop några min. Mixa ev soppan om du inte vill ha lökbitar i. Låt soppan svalna. Blanda ströbröd, potatismjöl och mjölk i en bunke och låt det stå och svälla. Blanda ner färsen och löksoppa. Blanda till en smidig färs som inte bör vara för lös, hellre lite fast. Tillsätt salt och peppar efter smak. (Jag brukar smaka på färsen och tillsätta kryddor därefter, men vill man inte smaka rå färs kan man ju provsteka en liten klick smet.) Smörj en ugnsform och forma färsen som en limpa i den. Stek i 175 grader i ca 1-1½ timme. Sila stekskyn ner i en kastrull och tillsätt vatten och grädde. Koka upp och rör ner gelé och fond efter smak. Red ev med maizena. Servera med kokt potatis, lingonsylt och grönsaker.

Jag blev lite otålig och höjde värmen på ugnen till 225 grader efter ca 30 min och då fick köttfärslimpan riktigt fin yta men all steksky fastnade i formen. Jag flyttade då över limpan när den var klar till ett annat fat och hällde ner vattnet i formen och vispade runt så skyn lossnade. Silade ner den i en kastrull och tillsatte grädde osv. Bara ett litet tips om ni får samma "problem".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar