lördag 30 augusti 2014

Vit kladdkaka

En riktigt härlig lördag har vi idag. Solen skiner och matfesten är i stan. Vi var där och åt lunch. För mig blev det en tunnbrödsrulle med renskav och Lars åt en oxfilérulle med bea-sås. Till efterrätt köpte vi Italiensk glass och delade på. 

Ni som följer mig på Instagram såg för ett tag sedan en vit kladdkaka som jag bakade. Den blev riktigt god så här kommer receptet som jag lovade.

Vit kladdkaka

200 g smör
200 g vit choklad
3 ägg
2½ dl socker
2 dl vetemjöl
1 dl kesella 10%

Glasyr:
½ dl vispgrädde
150 g vit choklad

vinbär till garnering

Smält smöret i en kastrull och ta sedan av den från plattan och lägg ner choklad i bitar. Rör försiktigt om tills chokladen är smält. Vispa ägg och socker pösigt. Rör i mjöl, kesella och den smälta smörblandningen. Häll smeten i en smord form med löstagbar botten. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 30 min. Låt den sedan kallna. 

Koka upp grädden till glasyren i en kastrull och ta den sedan från plattan och rör ner choklad i bitar. Rör om tills chokladen är helt smält och blandat sig med grädden. Bred glasyren över kakan och låt den stå kallt så den stelnar. Garnera med vinbär. Har man inga vinbär kan man såklart hoppa över det eller ersätta med andra bär.

Jag lät kakan få stå framme en stund innan servering så den blev rumstempererad och därmed mjukare och lite kladdigare, men det är ju en smaksak. Servera gärna vinbärscurd till som passade riktigt bra ihop. Receptet hittar du HÄR.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar