torsdag 11 september 2014

Sötstark marinerad kyckling

Häromdagen köpte jag färska kycklinglårfiléer på extrapris och komponerade ihop denna supergoda rätt. Det går precis lika bra med kycklingfilé eller kycklingklubbor. Såsen blev verkligen supergod om jag får säga det själv och inte alls för stark:) Jag rostade lite blandade rotsaker till. Det gäller verkligen att passa på nu när dessa råvaror är som allra bäst. Rödbetorna rostar jag alltid i en egen liten form så inte allt färgas rött.


Sötstark marinerad kyckling  ca 5 port

1 kg kycklinglårfilé
saft av 1 apelsin
3 msk flytande honung
2 msk kinesisk soja
ca 1 msk färsk riven ingefära el 1 tsk malen
1 finhackad röd chili
salt
maizena stärkelse

Lägg filéerna i en stor fryspåse. Blanda allt utom salt till marinaden och häll över kycklingen. Knyt åt påsen och låt det gärna marinera några timmar i kyl. Lägg sedan kycklingen och all marinad i en ugnsform och strö över salt. Tillaga i 200 grader i ca 15 min, kontrollera att köttet är genomstekt. Ta upp kycklingen och sila ner skyn i en kastrull. Koka upp och red med lite maizena stärkelse utrört med lite vatten. Servera kycklingen med den goda såsen till tex ugnsrostade rotsaker, klyftpotatis eller ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar