måndag 2 februari 2015

Kyckling med cashewnötter

Hej! Hoppas ni har det bra och inte snöat in helt. Här har det kommit mängder med snö dom senaste dagarna och det fortsätter ännu och verkar ska göra så nån dag till. Tack och lov för snöslungan! 
Nu var det riktigt läääänge sen sist och jag ska verkligen försöka komma igång med bloggandet igen. Har ju faktiskt en hel del recept liggandes på hög här, men vi börjar med denna kyckling som jag lagade i helgen. Blev bara så otroligt gott!

Kyckling med cashewnötter  4 port

1 tsk solrosolja
40 g cashewnötter i halvor
350 g kycklingfilé
2 tsk sesamolja
salt och peppar
2 medelstora morötter
150 g minimajs
100 g sockerärtor
2 vitlöksklyftor
1 knippe salladslök
½ röd chili (kan uteslutas)
ca 1 msk riven färsk ingefära
2 msk soja
½ msk fisksås
3 dl vatten
1 msk kycklingfond
1 msk maizenastärkelse + lite vatten

Hetta upp solrosoljan i en stekpanna och rosta nötterna i den tills dom blir fint gyllenbruna. Passa noga så att dom inte bränns.Ta upp dom och lägg på ett fat. Skär kycklingen i bitar och stek den i sesamolja, salta och peppra lätt. Strimla morötterna fint, dela sockerärtorna mitt i tu och majsen i 3 delar. Skiva eller strimla vitlöken fint. Ta upp kycklingen och tillsätt grönsakerna i pannan. Woka i ca 2 min. Strimla salladslöken och finhacka chili och riv ingefära. Tillsätt det i pannan och woka 1 min till. Häll ner soja, fisksås, fond och vatten och låt det koka upp. Rör ut maizena i lite vatten och rör ner tills det blir lagom tjockt. Servera med ris.

Källa: Viktväktarna 4 points/portion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar