fredag 13 februari 2015

Rödvinssås till helstekt oxfilé

Detta är faktiskt den rätt som jag bjöd på till nyårsafton. Helstekt svensk oxfilé med en grym rödvinssås, smörslungade haricoverts, potatisgratäng med västerbottensost och ett parmachips. Riktigt gott var det och om jag ska skryta lite så blev en toppenmiddag med helt fantastiskt kött som stektes till perfekt temperatur, väldigt lyckat! Kanske kan passa nu till "Alla hjärtans dag" om du vill imponera.

Köttet hade jag först bundit upp med steksnöre så filén skulle vara jämntjock och låtit den ligga framme så köttet blev rumstempererat. Sedan kryddade jag det med salt, svartpeppar och hackad färsk timjan och rosmarin. Jag stekte hela filén i smör runtom och sedan in i ugnen i 150 grader tills innertemperaturen visade 53 grader. Därefter fick den ligga invirad i folie i ca 10-15 min och då steg temperaturen till ca 60 grader. I mitt tycke blev köttet helt perfekt mediumstekt. Recept på potatisgratängen hittar ni under rubriken "potatis". Haricoverts kokade jag lätt och sedan slungade dom med smält smör, en krossad vitlöksklyfta och salt. Parmachipsen gjorde jag genom att lägga ut skivor av parmaskinka på en plåt med bakplåtspapper och in i ugnen i 150 grader tills dom drar ihop sig lite, ca 5-10 min.

Sist men inte minst då den goda rödvinssåsen som kommer från ica.se. Absolut godaste rödvinssåsen jag ätit!

Rödvinssås  6 port

3 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
1 msk olja
5 timjankvistar
1 rosmarinkvist
4 dl rött vin
2 msk socker
4 dl vatten
3 msk koncentrerad kalvfond
3 msk balsamvinäger
1 msk maizenastärkelse (till redning)
2 msk smör
ev salt

Skala och finhacka schalottenlök och vitlök och fräs det i oljan tillsammans med timjan och rosmarinkvistarna några min. Strö över socker, rör runt och stek en min till. Häll på vin, vatten, fond och vinäger och låt det småkoka tills ca hälften återstår. Sila såsen i en ren kastrull och koka upp på nytt. Rör ut maizena med vatten och rör ner till önskad tjocklek. Sjud nån min. (Hit kan man förbereda om man vill. Kyl då såsen fram till man vill servera.) Värm upp såsen just innan servering och rör ner smör och smaka av.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar