torsdag 22 november 2012

Surdegsbröd med frön

Tänkte jag skulle göra ett nytt försök med att få ut receptet på det surdegsbröd som jag bakade för ett tag sedan. Fick lite tips om hur jag ska få dit bilder så nu hoppas jag att det funkar.

Jag har faktiskt aldrig tidigare bakat bröd med surdeg, men nu finns det ju färdig surdeg att köpa på affären i "jästhyllan", så himla smidigt!!! Brödet blev verkligen supergott, saftigt och mer smakrikt än vanligt bröd. Fick ett recept av mamma från hemmets veckotidning som jag följde, men tillsatte lite mer frön och fullkornsmjöl än originalet. Har redan köpt en burk rågsurdeg som jag snart också ska testa:)


Surdegsbröd med frön  2 limpor

1 burk vetesurdeg (150g)
25 g jäst
5 dl kallt vatten
6 dl fullkornsvetemjöl-special
ca 4-5 dl vetemjöl
1 dl solroskärnor
½ dl krossat linfrö
3 msk chiafrön
2 tsk salt

Börja med att skaka burken med surdeg och häll den sedan i en degbuke. Tillsätt jäst och vatten och blanda runt tills jästen är löst. Tillsätt fullkornsmjölet och vetemjöl tills degen är smidig, men inte för fast. Den ska arbetas ordentligt, ca 10-15 min i maskin. Tillsätt salt och frön och blanda hastigt ner. Låt degen jäsa under duk i minst 2 timmar. Min jäste i nästan 3. Ta upp degen på lätt mjölat bord och dela den i 2 bitar. Dra ut varje degbit till en rektangel och vik ihop den från kortsida till kortsida. Undvik att arbeta degen för mycket! Lägg bröden på plåt med bakplåtspapper och jäs under duk i 1 timme. Pensla bröden med vatten och strö på lite solroskärnor. Sätt in plåten, i nedre delen av ugnen men inte lägst ner i 260 grader. Stäng luckan och sänk genast värmen till 220 grader och grädda bröden i ca 25 min. Lägg bröden på galler för att svalna, men utan duk om man vill ha en fin skorpa på brödet!

Om man vill kan man byta och ta den större delen vetemjöl och den mindre fullkornsmjöl, men den större mängden bör vara ett special-mjöl för bättre luftighet. Fröna kan man också byta och utesluta som man vill. Brödet höll sig färskt och saftigt i flera dagar och när det började sjunga på sista versen stoppade jag det i brödrosten och det blev helt super!

Så tur att jag fick lite tips ang bilderna! Jag fick minska ner storleken vilket gav liiite sämre kvalitet, men hellre det än inga bilder alls. Så det får funka så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar