tisdag 29 november 2011

Godaste bärsåsen till glass ever!!!

Söndagens efterrätt bestod av glass och bärsås. Låter kanske inte så märkvärdigt, men oj oj oj så himla gott!!! Var på Ica Maxi i slutet av förra veckan där de stod och demade lyxig Siaglass och denna goda sås till. Testa och gör den här säger jag bara!
 Bärsås till glass  4 port

2½ dl vatten
1 dl strösocker
½ dl muscovadosocker
1 msk vitvinsvinäger
1 vaniljstång (el 2 tsk vaniljsocker)
1 msk potatismjöl
5 dl blandade frysta bär
(jordgubbar, blåbär, björnbär, hallon)

Blanda vatten, socker, vinäger och skårad och urskrapad vaniljstång eller vaniljsocker i en kastrull. Koka upp och låt det sedan småkoka nån minut så det blir fylligt i smaken. Ta upp vaniljstången. Rör ut potatismjöl med lite kallt vatten och rör ner det i såsen. Värm upp och ta sedan av kastrullen från plattan och tillsätt de frysta bären. Jordgubbarna delas i mindre bitar. Låt det stå på plattans eftervärme så bären tinar. Servera såsen kall eller lite ljummen till god glass.
Vansinnigt gott!!!

3 kommentarer:

  1. Tack för ett underbart recept! Vi är helt galna i den här såsen. Bjöd släkten på den på Annandagen till vaniljglass. Succé! Väl tilltagen mängd - jag gjorde dubbel portion till 10 pers, och trots att vi åt mycket så blev det kvar (hade iofs mer bär i än i receptet). Vilken tur - då har jag fått efterrätt två kvällar i veckan också! Sen tog vi resterna igår, la i lite mer bär och bjöd våra kompisar. Toppen! Tack igen och gott nytt år.

    SvaraRadera
  2. Va kul att ni gillar den! Jag blir så glad när jag får så här fina kommentarer.
    Visst är den helt fantastisk god, jag älskar den verkligen...och ja jag håller nog med om att det är rejäla portioner, men hellre det än för
    lite ;) Kram.

    SvaraRadera