tisdag 29 januari 2013

Pasta med fläskfilé

Idag har jag faktiskt börjat arbetsträna! Ett kort besök på ett nytt ställe, mest bara för att hälsa på men i morgon kör vi igång på riktigt. Känns nervöst med ett helt nytt ställe, men samtidigt spännande och roligt att äntligen komma igång efter sjukskrivningen. Så nu hoppas jag att allt ska funka på bästa sätt!

Idag tänkte jag tipsa om en god fläskfilépasta som passar extra bra som helgmiddag eller fredagsmat. Lars är inte jätteförtjust i denna rätt men jag tycker det är jättegott i alla fall!

Pasta med fläskfilé  4 port

500 g fläskfilé
8-10 färska champinjoner
2 tsk olja
2 dl creme fraiche 8%
1 kruka färsk basilika
rivet skal av 1 citron
1 vitlöksklyfta
salt, peppar
220 g tagliatelle

Skär fläskfilén i strimlor och skiva champinjonerna. Stek först fläskfilén i oljan, krydda med lite salt och peppar och tillsätt champinjonerna mot slutet så de får fräsa med ett tag. Mixa creme fraiche med basilikabladen och tillsätt i pannan. Tillsätt också finrivet citronskal och pressad vitlök. Låt det få puttra ihop lite och tillsätt lite vatten om det verkar behövas (jag gör alltid det för att få mer sås). Smaka av med salt och peppar. Koka pastan enligt förpackningen och servera direkt med en god sallad och gärna färsk lättkokt sparris! 

Källa: Viktväktarna 7,5 points inkl pastan

2 kommentarer: