torsdag 24 januari 2013

Salami och brieostpaj

Helgen närmar sig med stormsteg så därför tyckte jag det skulle passa extra bra med ett "helgrecept" idag. Denna paj kanske passar till morgondagens fredagsmiddag? Riktigt god blev den i alla fall!

Salami och brieostpaj  4 port

Pajdeg:
3 dl vetemjöl 
100 g smör
nån msk vatten

Fyllning:
färsk babyspenat
ca 3 dl riven ost
1 ask coktailtomater
1 bit brieost
ca 150 g salami
3 ägg
2 dl grädde
ca 1 msk vitlöksost tex cantadou
½ tsk italiensk salladskrydda
salt, svartpeppar

Börja med degen: Lägg mjöl och smör i mindre bitar i en matberedare och kör allt till en smulig massa. Tillsätt vatten droppvis tills degen tar ihop. Tryck ut i en pajform och ställ i kyl i 30 min. Nagga botten och förgrädda i 200 grader i ca 7-10 min.

Fyll botten med spenat. Ta ganska mycket för det krymper ihop ordentligt. Lägg på lite ost, halverade tomater och brie i skivor. Jag brukar skära bort bakkanten på brieosten först. Vira ihop salamiskivor och stick ner. Toppa med mer riven ost. Vispa ihop ägg, grädde, vitlöksost och kryddor. Var försiktig med salt då både salami och ost ger sälta. Häll äggstanningen över formen och grädda i 225 grader i ca 20 min eller tills äggstanningen stannat och ytan fått fin färg.

Servera pajen med en god sallad eller toppa med ruccolasallad, pinjenötter och lite balsamicosirap. Yammmiiii....:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar