måndag 12 maj 2014

Färsk tortellinigratäng

Hej på er denna måndag! Min 4:e lediga dag och dessutom är jag också ledig i morgon, känns hur lyxigt som helst men 5 lediga dagar i rad. Startade faktiskt dagen på gymmet. Känns som evigheter sen, men nu är jag på G igen och det känns jätteskönt. Tänkte tipsa er om en riktig snabbrätt som passar perfekt när man inte vill eller har tid med att stå framför spisen.

Denna pastagratäng är verkligen världens enklaste och snabbaste man kan tänka sig. Dessutom supergod! Kan det bli bättre?


Färsk tortellinigratäng  5-6 port

2 pkt färsk tortellini fylld med spenat och riccota
ca ½ påse fryst broccoli
1 ask körsbärstomater (spara några till garnering)
1 pkt kelda ostsås (4 dl)
2 dl riven ost
paprikapulver
färsk basilika
lufttorkad skinka

Koka upp vatten, salta och lägg ner pastan. Koka ca 1 min (lite kortare än vad det ska) och lägg ner broccolin. Häll av vattnet och låt det rinna av. Lägg sedan pasta, broccoli och delade tomater i en smord ugnsform. Häll på ostsåsen och strö över ost och lite paprikapulver.  

Gratinera i 225 grader i ca 15-20 min eller tills gratängen fått fin färg och ostsåsen bubblar lite i formen. Garnera gärna med några delade tomater och färsk basilika eller annan färsk krydda. 

Servera med lufttorkad skinka och sallad, eller uteslut skinkan så har du en god vegetarisk gratäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar