torsdag 22 maj 2014

Thailändsk kycklinggryta

Min sol försvann typiskt nog... så jag fortsätter väl här och bjuder er på ännu ett recept och hoppas under tiden att solen vågar sig fram igen.
Detta är en riktig favoriträtt för mig. Så god och så enkel att laga och med ganska mycket färsk ingefära som jag älskar. Perfekt rätt som dessutom är ganska fattig på points. Så bra för alla som vill äta lite nyttigare. Ett viktväktarrecept som jag gjort om lite.


Thailändsk kycklinggryta  4 port

500 g kycklingfilé
1 tsk flytande margarin
salt, peppar, ev kyclingkrydda
1 purjolök
1-2 morötter
1 gul paprika
ev 1 burk skivade bambuskott
ca 1 msk färsk riven ingefära
saft av ½ lime
ca 4 dl vatten
1½ msk kycklingfond
1 msk soja
maizenastärkelse

Strimla kycklingen och stek i margarinet och krydda med lite salt, peppar och/eller kycklingkrydda, allt efter egen smak. Strimla/skiva under tiden grönsakerna. Ta upp kycklingen när den är klar och lägg ner grönsakerna (ej bambuskotten). Stek på ganska svag värme en stund till dom börjar mjukna. Tillsätt ingefära, soja, limesaft, fond och vatten. Lägg tillbaka kycklingen och tillsätt även avrunna bambuskott. Låt det hela koka upp och red sedan av med lite maizena utrört i vatten. Smaka av och servera med ris. Jag gillar ju mat med lite sting i så jag brukar oftast smaksätta med lite chiliexplosionkrydda eller lite färsk hackad chili. Men den blir riktigt god som den är också.

Källa: Viktväktarna 3 points/portion (utan ris)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar