söndag 29 juni 2014

Grillade Italienska hamburgare

Ica ordar i år en bloggtävling om "Årets grillmästare". Jag tycker det är riktigt kul med tävlingar och bestämde mig för att vara med. Jag har sedan tidigare klurat på att göra nån slags hamburgare med lite typiska Italienska smaker, så det passade perfekt nu när tävlingen dök upp tyckte jag. Så här är alltså mitt bidrag:



Grillade Italienska hamburgare  4 st

600 g högrevsfärs
1 solo vitlök- finriven
ca 1 msk färsk hackad persilja
ca 1 msk färsk hackad basilika
finrivet skal av 1 liten citron (bara det gula)
4 st soltorkade tomater i olja
1 msk kalvfond
ca ½ tsk salt
ca 1 krm nymalen svartpeppar
olivolja

6 stora skivor lantbröd
8 skivor pancetta (ej för tunna)
1 boll mozzarellaost
salladsblad
crema di balsamico

Tomatsalsa:
6 tomater
½ finhackad rödlök
½ finhackad röd chili
1 knippe färsk basilika
1 msk olivolja
1 msk pressad citron
salt, peppar

Dressing:
2 dl matyoghurt
ca 1 msk finhackad persilja
ca 1 msk finhackad basilika
1-2 tsk röd pesto
salt,peppar

Börja med att röra ihop allt till dressingen och ställ den kallt fram till servering. Hacka sedan tomaterna till salsan och blanda i resten så den får "mogna" en stund innan servering i rumstemperatur.

Blanda färsen med finriven vitlök, citron, finhackade tomater, örtkryddor och fond. Tillsätt sedan salt och peppar efter smak. Dela färsen i 4 delar och forma till stora, lite ovala burgare. Pensla med olivolja runtom och grilla över glöd tills dom fått fin yta, men fortfarande inte genomklara. Lägg dom lite på sidan och lägg en rejäl skiva mozzarella på varje och lägg på lock. Låt dom ligga tills osten smält. Grilla pancetta och brödskivorna. 

Lägg en skiva lantbröd i botten. Lägg på salladsblad, tomatsalsa, pancetta och sedan burgaren. Ringla över lite balsamico och toppa med ½ brödskiva. Servera dressingen vid sidan om. 





Jag tävlar i årets grillmästare 2014
Vad brukar du ha på grillen? Fisk passar utmärkt på grillen, varför inte testa på att grilla lax? Hitta recept och tips på ICA.se!

2 kommentarer:

  1. Självklart får Du min röst. Du har hjälpt mig med bl.a. så fina uppslag till min käras "tantmiddagar"! Är ju bara att välja ett tema och sedan "hämta" recepten i Ditt register. Rösten är lagd.
    Lycka till i tävlingen!
    /Wego

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla!! Värmer verkligen, kram :)

      Radera