torsdag 19 juni 2014

Thailändsk nudelsallad med räkor

Hej! I morgon är det midsommarafton, vilket känns helt galet. Dels att tiden går så himla fort att man inte riktigt hinner med och sen vädret... ingen sommarvärme direkt! Somriga sandaler på fötterna är ju bara att glömma, här är det tjocksockar som gäller. Håller verkligen tummarna att sol och värme hittar hit när jag går på semester i alla fall. 

Jag har inget "midsommarrecept" åt er idag, men under fliken "midsommar" till höger hittar ni lite tips om ni inte redan har klart inför morgondagen. Själv håller jag just på att förbereda nubbesallad. Ingen midsommar utan just nubbesallad! Idag får ni i stället ett av mina favoritrecept, en thailändsk nudelsallad med räkor som jag bara älskar. Ganska mycket chili ska det vara!

Thailändsk nudelsallad med räkor  2 port

500 g räkor med skal
1 pkt glasnudlar (100 g)
2 paprikor el 1 stor
4 stjälkar salladslök
1 knippe färsk koriander

Dressing:
2 tsk sesamolja
2 msk ljus soja 
pressad saft av 1 citron
1 röd chili - urkärnad och finhackad
ca 2 tsk färsk finriven ingefära

Blanda allt till dressingen i en stor bunke (behövs större än man tror för att kunna blanda runt allt). Koka upp saltat vatten i en kastrull och ta den från plattan. Lägg i nudlarna och sätt på ett lock och låt det stå i 3 min. Häll av nudlarna och spola dom i kallt vatten, låt rinna av. Skala räkorna och lägg i bunken med dressingen. Tärna paprika och strimla löken tunt på snedden och grovhacka koriander. Blanda ner alla grönsaker och nudlarna i bunken och vänd runt så allt blandar sig ordentligt. Fördela salladen i 2 djupa skålar.

Toppa ev med extra koriander och servera direkt.

Källa:Viktväktarna 5,5 points/portion



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar