torsdag 26 juni 2014

Laxsnittar med rotselleriröra

Dessa små mumsbitar gjorde jag till midsommar. Perfekta som tilltugg eller att servera på ett buffébord! Receptet kommer från Ica och egentligen ska man använda najadlax som är en blandning mellan gravad och kallrökt, men jag hade bara vanlig gravad och det går säkert lika bra med vanlig kallrökt också om man vill det.

Jag gjorde några snittar klara och sedan serverade jag röran i en skål och laxen på ett fat vid sidan om om så fick man göra sina egna snittar eller bara äta lax och röra på tallriken. Röran räcker till ca 8 bufféportioner.

Laxsnittar med rotselleriröra

200 g rotselleri
1 knippe persilja
2 dl smetana eller creme fraiche
ca 2 msk riven pepparrot
1 msk senap 
salt

Najadlax, gravad eller kallrökt i skivor
små knäckebröd el "tunnbrödskex"

Skala och riv rotsellerin. Blanda ihop allt till en röra och smaka av med salt. Smaka av med pepparroten också eftersom den kan bli ganska stark. Låt röran stå kallt nån timme innan servering. Lägg en laxbit på varje brödbit och toppa med röran.

Jag hittade perfekta små tunnbrödskex på affären, men har man inte det så kan man bara bryta bröd i mindre bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar