fredag 21 november 2014

Kycklingfilé med sötsyrlig apelsinsås

Fredag idag och då passar jag på att bjuda er på ännu ett recept. Denna rätt gjorde jag förra helgen och blev riktigt god. Tänk på att välja en god mangochutney. Jag köper alltid den på bilden längst ner, tycker den är så fantastisk god! Inte alls så stark i smaken som man kanske kan tro utan mer smakrik.


Kycklingfilé med  sötsyrlig apelsinsås  2 port

2 kycklingfiléer ca 250 g
2 tsk flytande margarin
salt, peppar, kycklingkrydda
rivet skal och saft av 1 apelsin
1 msk balsamvinäger
1 tsk kinesisk soja
2 msk mangochutney

Stek kycklingfiléerna i margarinet och krydda efter eget tycke. Stek så dom får fin färg runtom och lägg sedan över i en ugnsform. Stek dom klara i ugnen i 200 grader. Tid beror helt på tjocklek och hur länge dom stekts på spisen, men ca 10-15 min. Kolla genom att skära lite i dom med kniv. 
Tvätta apelsinen under varmt vatten och riv skalet fint. Pressa saften och blanda allt i en kastrull tillsammans med balsamvinäger, soja och mangochutney. Koka upp och låt det koka ihop lite. Skiva upp kycklingen och servera såsen till. Vi hade ugnsrostade potatishalvor till, men annars passar ris bra. Såsen blir ganska tunn, vilket inte gör något tycker jag, men om man vill ha den lite tjockare kan man reda med lite maizena majsstärkelse utrört i lite vatten eller potatismjöl. Detta rör man i sådana fall ner just innan servering och låter såsen bara få ett snabbt uppkok.



Källa:Viktväktarna 4 points/portion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar