torsdag 21 juni 2012

Kall skaldjurspaj

Hej! Idag tänkte jag tipsa er om en supersmarrig paj. En kall paj med räkor och crabfish som passar perfekt till en varm sommardag eller på en buffé. Pajen förbereds dagen innan servering och dekorers samma dag den ska ätas. Riktigt god är den så se till att ni sparar receptet. Jag lovar att den gör succé!

Kall skaldjurspaj  ca 6-8 port

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
2 dl finriven västerbottensost
100 g smör
vatten

Fyllning:
4 dl creme fraiche
100 g philadelphiaost
1 röd lök
1-2 tsk italiensk salladskrydda
ca 3 dl skalade räkor
ca 150 g crabfish
½-1 burk rom
½ dl finhackad dill

Garnering:
1 gurka
1 ask cocktailtomater
500 g räkor med skal
1 citron
½ burk rom
dill

Börja med degen.Blanda mjöl och ost i en bunke. Skär smöret i små bitar och arbete in det i mjölet så det blir en smulig deg. Droppa ner lite vatten tills degen tar ihop. Detta görs enklast i en matberedare. Tryck ut degen i en pajform, nagga och ställ i kyl ca 30 min. Grädda skalet i 200 grader i ca 20 min, eller tills det fått lite färg och är genomgräddat. Låt svalna helt.

Fyllning: Lägg philadelphiaosten i en bunke och tillsätt lite creme fraiche. Rör till en slät smet. Tillsätt resten av creme fraichen lite i taget. Tillsätt finhackad lök, rom och dill. Tillsätt också krydda efter smak. Se till att all vätska från räkorna runnit av och tillsätt de + finhackad crabfish. Vänd runt försiktigt och häll sedan fyllningen i pajskalet. Täck med plastfolie och ställ i kyl till nästa dag.
Garnera pajen efter eget tycke och smak. Jag skalade gurkan, tog bort kärnorna och finhackade den. Till fyllningen använde jag färdigskalade räkor och till garneringen skalade jag stora fina räkor. Jag använde lite drygt hala burken rom till fyllningen och sparade lite till garneringen. Lite citron och färska dillkvistar ser fint och fräscht ut på pajen.
Både deg och fyllning räckte till en lite mindre paj också. Dessa mindre portionspajformar i folie är riktigt bra att ha hemma. 
Pajen blir riktigt god och krämig, nästan som smörgåstårta. Pajskalet får en mycket god smak av osten. Pajen kan också serveras som en förrätt.
Servera pajen med en god sallad till! 


3 kommentarer:

  1. Den ser supersmarrig ut =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min tävling där du kan vinna kokböcker =)

    SvaraRadera
  2. Den här pajen ser riktigt läcker ut! Nu är ju midsommar över men jag sparar gärna receptet till kräftsäsongen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pajen är jättegod och passar perfekt på en kräftskiva! Jag gjorde faktiskt denna för nåt år sen till en kräftskiva och det vart mycket uppskattat!

      Radera