torsdag 20 november 2014

Världens enklaste köttfärslimpa

Detta måste vara världens enklaste sätt att svänga ihop en köttfärslimpa. Bara 3 ingredienser och ALLA klarar av det galant kan jag lova. Däremot föredrar jag en mer "traditionell" variant av köttfärslimpa som man kryddar och smaksätter själv från grunden. Men denna var inte alls dålig och blev väldigt saftig och fin i konsistensen, så väl värd ett försök om man vill göra det enkelt för sig!


Världens enklaste köttfärslimpa  4 port

500 g köttfärs
1 påse fransk löksoppa (blå band hade jag)
2 dl creme fraiche

Blanda samman allt i en bunke till en slät smet. Tippa över smeten i en smord ugnsform och forma färsen till en knubbig limpa. Ringla gärna lite flytande margarin över och grädda i 175 grader i ca 40 min. Sista 5 min kan man höja ugnsvärmen och flytta upp formen så att köttfärslimpan får lite mer yta. Servera med kokt potatis, lingonsylt, gräddsås eller stuvade morötter som jag gjorde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar