fredag 15 maj 2015

Marabou japp - cookies

Hej! Hoppas allt är bra med er. Här fryser man nästa ihjäl om man går ut så jag håller mig inomhus, liksom igår... imorgon hoppas jag dock på bättre väder så jag kan påta på lite ute i trädgården. 

Hade en riktig bakdag igår och hann med 3 sorter, bland annat dessa supergoda cookies med marabou japp som ni bara måste testa. Faarligt goooda!! Receptet hittade jag HÄR.



Marabou japp cookies  ca 25 st

4 dl vetemjöl
1½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 nypor havssalt (jag tog vanligt)
125 g smör
1 ägg
150 g marabou japp (jag tog hela ca 180g)

Blanda alla torra ingredienser i en bunke eller gärna i matberedaren. Tillsätt smöret i  klickar och arbeta snabbt ihop en smulig massa. Tillsätt ägget och blanda snabbt ihop. Ta upp degen på bakbordet, hacka chokladen lite grovt och knåda in den i degen. Forma en tjock rulle och vira in i plastfolie. Lägg den i kylen ca 1 timme eller i frysen en kortare stund. Skär upp skivor ca 25 st och lägg ut dom på bakpappersklädd plåt. Platta ev ut dom lite om dom är tjocka. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 12 min. Dom ska få en lätt gyllene fin färg. Låt svalna. Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar