söndag 4 oktober 2015

Kolabullar

Kanelbullens dag idag! Kan ju knappast ha undgått någon. Jag har däremot varken bakat eller ätit några bullar idag. Men faktiskt hittade jag bilder på dessa underbara kolafyllda bullar som jag bakade för ett tag sedan. Receptet kommer Nadja och hennes fina blogg hittar ni HÄR. Håll till godo!



Kolaknyten  ca 36 st

Deg:
150 g smör
½ msk malen kardemumma eller 1 msk hel
5 dl mjölk
1 dl strösocker
½ tsk salt
50 g jäst för söta degar
1 ägg 
14-15 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g rumsvarmt smör
125 g ljust muscovadosocker
15 g ljus sirap
1½ msk marsanpulver

Pensling:
uppvispat ägg
1 dl pärlsocker

Smält smöret till degen och tillsätt kardemumma (mortla gärna hel själv), mjölk, socker och salt. Låt det bli fingerljummet, 37 grader.
Smula jästen i en stor degbunke eller gärna i en assistent. Tillsätt lite av degvätskan i taget och rör tills jästen löst sig. Tillsätt ägget och det mesta av mjölet i omgångar medan maskinen jobbar. Spara ca 1 dl till utbaket. Arbeta degen väl tills den blir riktigt smidig och släpper bunkens kanter. Strö över lite mjöl och jäs under bakduk i 45 min.  Rör under tiden ihop alla ingredienser till fyllningen.

Ta upp degen på mjölat bord och dela i 2 delar. Kavla ut först den ena och bre på hälften av fyllningen.Vik ihop plattan dubbel från långsidan och skär ut 18-20 remsor. Tvinna och snurra ihop remsorna till knutar och lägg över på bakpappersklädd plåt. Gör lika med andra degbiten. Låt bullarna jäsa under bakduk i ca 30 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen i 250 grader i ca 8 min. 


VV: Vid 36 st bullar blir varje bulle 5pp.
Hela satsen är 180 pp.


1 kommentar:

  1. Ser jättegoda ut! Jag hade tur, svärmor hade bakat :-), så jag mumsade i mig 2 stycken!

    Glada hälsningar Malin

    SvaraRadera