fredag 8 mars 2013

Thailändsk biff med ostronsås

Nu var det länge sen sist, en hel vecka så jag hoppas ni haft det riktigt bra. Jag har jobbat och haft fullt upp men är nu ledig för helgen vilket känns riktigt skönt. Jag trivs riktigt bra på nya jobbet och är glad och tacksam för att det löste sig så bra till slut. Att jag skulle tillbaka till mitt gamla jobb efter diskbråcket har ju varit helt uteslutet då det är alldeles för tungt för min rygg. 

Dagens recept blir i alla fall en supergod thai-inspirerad rätt som jag lagade förra helgen. En härlig wok med massa fräscha grönsaker och lite hetta från chilin! Om man inte räknar points kan man dubbla mängden nudlar som annars är väldigt lite. Mängden wok blir däremot väldigt mycket.

Thailändsk biff med ostronsås  4 port

400 g lövbiff
2 msk ostronsås
1 msk soja
2 vitlöksklyftor
2 tsk sambal oelek
2 tsk socker
2 stjälkar citrongräs
2 tsk olja
4 blad salladskål
1 stor knippa salladslök
1 röd paprika
1 röd chili
100 g sockerärtor
200 g böngroddar (på burk)
4 tomater
ev färsk koriander
100 g breda risnudlar

Strimla köttet och lägg i en skål. Häll över ostronsås, soja, pressad vitlök, sambal och socker. Banka först sönder citrongräs-stjälkarna och finhacka de, bara det ljusa och tillsätt. Blanda runt allt och låt det gärna marineras några timmar. (Går även tillaga direkt). Fräs köttet hastigt i marinaden. Ta upp det från pannan och tillsätt strimlade grönsaker, ej tomater och koriander. Woka lite lätt, grönsakerna ska inte bli mjuka. Tillsätt köttet, tomater i klyftor och ev hackad koriander. Vänd runt allt och servera med kokta nudlar. Lite vatten (gärna från nudelkoket) kan ev tillsättas om man vill ha det lite "såsigare". 
Ostronsås säljs både på flaska och i små portionspåsar. Jag köpte en påse och använde hela den ca 3-4 msk. Det man kan tänka på är att inte hälla ner all marinad i pannan när köttet ska wokas. Finns risk att det kokar då, utan spara lite och tillsätt sen när köttet blandas med grönsakerna. Reglera chili efter egen smak så det inte blir föööör starkt.

Källa: Viktväktarna 4 points/port





2 kommentarer:

  1. Supergott som allt annat du delar med dig av.... Så glad jag fick tipset om din sida...Har gjort så mkt av recepten.. Och inget krångligt... Tacksam användare //Loa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att höra Loa! Blir alltid lika glad av dina vänliga ord:) Denna rätt blev en riktig favorit för mig på en gång, gott och fräscht med mycket grönsaker. Kul att du gillade den också!

      Radera