måndag 14 oktober 2013

Nyttig köttfärslimpa

Hej på er! Hoppas ni haft en härlig helg. Vi har mest ägnat helgen åt lite höststädning och vilat och tagit det lugnt vilket man ju också ska göra när man är ledig. Men nu är det måndag igen och ny vecka och jag laddar för lite kvällsjobb. Bjuder idag på ett riktigt bra vardagsrecept men som även funkar till helgen.

Den här köttfärslimpan är faktiskt lite nyttigare än "vanlig", men såååå god med smak av saftiga morötter och lite syrligt äpple. Passar perfekt nu på hösten! Lite ugnsrostade rödbetor till blev bara hur bra som helst.


Nyttig köttfärslimpa  4 port

400 g köttfärs
1 medelstor rå potatis
1 morot
1 gul lök
1 äpple
1 ägg
ev lite mjölk
ca 1 tsk salt
ca 1 krm svartpeppar

kinesisk soja
flytande margarin

Skala och riv potatis och morot på den fina sidan. Riv löken eller finhacka den och Grovriv äpplet och blanda med färsen. Tillsätt ägg och kryddor och späd ev med lite mjölk och färsen är för fast. Forma färsen till en avlång limpa i en ugnsform. Pensla ett tunt lager soja över hela färsen och ringla över lite flytande margarin. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 40 min. Servera med kokt potatis, gärna en enkel gräddsås och grönsaker.

Köttfärslimpan får en härlig yta genom att man penslar med soja innan gräddningen.

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag brukar göra precis samma köttfärslimpa förutom att jag har i 1 msk ketchup i färsen (och ingen mjölk), samt penslar med senap och sedan strör över ströbröd. Världens godaste och saftigaste köttfärslimpa :) Kanske ska testa med soja på som du har, låter inte helt fel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt grundrecept ska man ha 1 msk senap i färsen, men jag tycker det är godare utan men ketchup har jag aldrig testat :) Mjölk brukar jag inte heller behöva eftersom grönsakerna gör färsen så saftig, men det kan ju vara olika på olika typer av färs. Men visst är den supergod!!

      Radera
  2. Prövade receptet utan äpple och det var gott men det skulle gärna ha smakat litet mer. Kommer nog att lägga till lite mer lök, litet grov senap och kanske litet örter nästa gang.
    Vill passa på att lägga till att innertemperaturen bör vara circa 70C / 165F för att vara klar men inte torr.

    SvaraRadera