lördag 12 oktober 2013

Fläskytterfilé i sötsur sås

Den här rätten gjorde jag för nån helg sedan och det blev riktigt gott. Blandade ihop lite av vad jag hade hemma och som jag tänkte kunde passa. Det blev ganska mycket sting i såsen så om man vill kan man helt enkelt utesluta chilin, tror nog det blir sting ändå. Jag hade några blad svartkål hemma som jag strimlade och hade i men annars kan man ta broccoli.

Fläskytterfilé i sötsur sås  ca 5-6 port

1 kg fläskytterfilé
1 gul lök
vatten
3 morötter
1 liten burk skivad ananas
ananasspad + 5 dl vatten
3 msk maizena majsstärkelse
1 msk kalvfond
3 msk teriyakisås
2 msk balsamvinäger
3 msk thai sweet chilisås
1 msk tomatpuré
1 msk kinesisk soja
ev 1 hackad röd chili
några blad svartkål eller broccolibuketter
salt, peppar

Putsa och skiva filé ganska tunt och stek i smör så den får fin färg runtom. Ta upp den, hacka och stek löken. Lägg tillbaka köttet och häll på lite vatten och låt det eftersteka under lock i ca 30 min. Skala och skiva morötter under tiden och blanda ihop resten till såsen. Tillsätt morötter,( ev broccoli) och såsen. Låt det koka upp under lite omrörning och sedan småputtra under lock ca 10 min. Skär ananasen i bitar och hacka svartkålen och blanda ner i slutet. Smaka av om det behövs lite salt och peppar.  Servera med ris och en sallad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar