fredag 4 oktober 2013

Fröknäcke

Hej på er alla! Hoppas solen skiner på er också idag. Här är det ett strålande höstväder, men lite kallt på morgonen -2 grader visade termometern i morse. Jag har en lång jobbhelg framför mig så jag laddar för det. Igår var jag däremot ledig och passade på att baka detta supergoda fröknäcke. Andra gången jag gör det och det har en strykande åtgång kan jag lova. Jag äter det mest som det är, bara tar en bit då och då, men vill man kan man absolut bre på lite smör och lägga dit en ostskiva. Såååå himla enkelt att göra är det också. 

Fröknäcke 

2 dl grovt rågmjöl
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrö
½ dl hel linfrö
½ tsk salt
½ dl rapsolja
2 dl vatten

flingsalt

Blanda allt utom flingsalt i en bunke. Snabbast och enklast går det i en matberedare. Degen blir lite som mjuk chokladbollssmet i konsistensen. Bre ut den tunt på en bakpappersklädd plåt med hjälp av en sked. Försök göra det så tunt som möjligt smeten ska i princip täcka plåten. Strö över lite flingsalt och grädda i 140-150 grader i ca 50-60 min. Det ska inte vara mjukt. Ta ut och låt det svalna lite. Skär eller bryt bitar. Om det ändå känns lite mjukt kan man lägga bitarna på plåten och ställa in den igen i ugnen och låta den stå där på eftervärmen tills ugnen är kall. Förvara dom i en tät burk.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar