lördag 19 oktober 2013

Fläskytterfilé i god gräddsås

Lördag och solen skiner även idag! Vi har varit och kikat om en ny soffa men hittade ingen som var klockren. Det är inte så himla enkelt, den ska inte vara fööör mjuk och djup och absolut inte för hård och inte heller för låg i ryggen. Så vi får leta vidare en annan dag. Lars laddar nu för hockey och sen när han farit ska jag stöka på lite hemma och förbereda middagen. Kanske det dyker upp här senare, ska nämligen testa en ny kycklinggratäng som jag tror kan bli smaskens!
Det här receptet däremot hittade jag hos Jenny på Jennys matblogg. En Jättefin blogg med en massa inspiration till god mat, så kika gärna in där om ni inte redan gjort det! Hursomhelst så var detta verkligen smaskens. Som en söndagsstek typ med mört kött och gudomlig sås fast på ett enklare sätt.... 


Fläskytterfilé i krämig sås  ca 4-5 port

1 fläskytterfilé ca 900 g
salt, peppar
2 dl vatten
1 msk kinesisk soja
1 msk oxfond el 1½ msk kalvfond
2 dl grädde
200 g philadelphiaost
1 tsk svartvinbärsgelé

Putsa och skär köttet i tunna skivor och stek i smör, salta och peppra. Häll på vatten, fond och soja och låt det småputtra under lock en stund så köttet blir mört. Ta upp köttet och rör ner grädde och philadelphia. Jag hade 2½ dl matlagningsgrädde och ca 150 g ost. Smaka av med lite gelé och ev salt och peppar. Lägg tillbaka köttet och koka ihop allt nån min. Servera med potatis och sallad. 

Denna rätt går perfekt att förbereda. Gör i ordning allt och värm bara på innan servering!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar