torsdag 28 april 2011

Lakasoppa

Det är nog inte så vanligt med folk som kokar lakasoppa idag, så jag är nog lite ovanlig. Men det är så himla gott så om man får tag på lake så bör man koka en soppa tycker jag. Så här brukar jag göra:


 Lakasoppa 4port

1 lake ca 1kg
2 l vatten 
1 gul lök
1 morot
2 tsk salt
6 vitpepparkorn
2 lagerblad
3 morötter
1 rotselleri
1 purjolök
4 potatisar
ev 1 kålrot
salt,vitpeppar

Börja med att koka upp vatten. Tillsätt lök i klyftor, en morot i bitar, salt och vitpepparkorn. Skär laken i bitar och lägg ner i kokande vatten. Sänk temperaturen och låt sjuda ca 10 min.

Fisken ska vara genomkokt så den lossnar från benen. Ta upp fisken och låt svalna. Sila buljongen. Skär grönsakerna i bitar och koka de mjuka i buljongen. Smaka av med salt och peppar. Bena ur fisken och lägg ner i soppan. Klart att servera, helst med ljusugnsbröd med smör och ost.
 Smaklig måltid!

3 kommentarer:

  1. Tack för receptet. Blir att tillaga skeålake

    SvaraRadera
  2. Behöver man flå laken, jag har brukat
    kokat den skilt och plockat köttbitarna loss senare och satt dem i soppan efter att jag kokat allt annat mjukt i spadet?

    SvaraRadera
  3. ungefär som jag gör men mjölk o grädde behövs också (soppan ska vara vit), prova att använda rommen om den finns, levern är också användbar men alla gillar inte den men traditionell att använda (fina vitaminer i äldre dagar).

    SvaraRadera